INZERCE

Na devíti místech napříč celou republikou také dosloužily ručně ovládané závory. Nahradila je většinou zabezpečovací zařízení se světelnou signalizací, ve třech případech doplněná i závorami. Foto: SŽ

Šedesát přejezdů prošlo rekonstrukcí. Do konce roku jich má být zmodernizováno dvě stě

Do modernizace spojené z velké části také se zvýšením úrovně zabezpečení investuje Správa železnic podle předpokladů téměř 2 miliardy korun. V prvním pololetí byly rekonstrukce dokončeny na 65 přejezdech. Na dalších 67 v současnosti stavební práce probíhají. Z více než šesti desítek dokončených úprav křížení železnice s dalšími pozemními komunikacemi se téměř polovina týkala přejezdů zabezpečených původně výstražnými kříži. Na 19 takových přejezdech je nově nainstalováno světelné zabezpečovací zařízení. 

Dalších deset přejezdů je kromě výstražných světel osazeno také závorami. O závorová břevna bylo při modernizaci doplněno i dalších čtrnáct přejezdů s původně světelným zabezpečovacím zařízením. Na devíti místech napříč celou republikou také dosloužily ručně ovládané závory. Nahradila je většinou zabezpečovací zařízení se světelnou signalizací, ve třech případech doplněná i závorami.

Moderní zabezpečení

Moderní zabezpečovací zařízení tak namísto původního ze sedmdesátých let získala například šestice přejezdů v úseku Ústí nad Labem-Střekov – Svádov, kde v minulosti docházelo ke střetům s osobami nebo vozidly většinou s tragickými následky. 

Čtyři z těchto přejezdů byly při rekonstrukci navíc vybaveny závorami. Ve dvou případech byla použita moderní kompozitní závorová břevna s výstražnými LED svítilnami. Výstražné kříže byly nahrazeny například na dvojici přejezdů na trati mezi Vraným nad Vltavou a Dobříší, a to světelným zabezpečovacím zařízením doplněným v jednom případě závorami.

Nižší počet nehod

Také aktuálně probíhající úpravy řeší zvýšení úrovně zabezpečení nejčastěji u přejezdů původně s výstražnými kříži a s výstražnými světly. Správa železnic se tak snaží přispět k vyšší bezpečnosti železničního i silničního provozu. 

Foto: Správa železnic

Modernizace přejezdů se odrazila i v nižším počtu nehod. V loňském roce došlo na železničních přejezdech k 143 střetům, což je o 22 méně než v roce předchozím a zároveň jde o nejnižší počet událostí od vzniku Správy železnic v roce 2003.

Tempo modernizace přejezdů zároveň zrychlilo. V loňském roce správa zrekonstruovala celkem 155 úrovňových křížení za více než 1,5 miliardy korun. Letos očekává naplnění avizovaného počtu dvou set opravených nebo zmodernizovaných přejezdů.

Již zkraje letošního roku ministerstvo dopravy informovalo, že do roku 2022 zabezpečí pět set nejrizikovějších přejezdů. Původně se přitom počítalo s termínem do roku 2027.

Tomáš Rovný