Nový typ nosiče nákladu, který doposud na švédském trhu chyběl, nedávno prošel testy týmu společnosti Green Cargo a zástupců zákaznické skupiny. Testovací nakládku vyzkoušeli v terminálu pro kombinovanou dopravu Folkesta. Výsledky testů ukazují potenciál využití tohoto konceptu v praxi, což nabízí větší přesun nákladů ze silnic na železnici.
K dosažení ambiciózních cílů v oblasti emisí nejen na území Švédska, ale i v celé Evropské unii je klíčové snížení podílu silniční dopravy. Platí to i v případě, že se v rámci silničního provozu bude z dlouhodobého hlediska stále snižovat podíl fosilních paliv. Zároveň se předpokládá, že po opatřeních Evropské unie se tato paliva stanou dražší. Inovativní řešení RoadRailLink bylo navrženo speciálně pro manipulaci s nepojízdnými návěsy všeho druhu a řada dopravců napříč Evropou jej již používá.
Nová efektivní řešení
Zatímco odvětví dopravy představuje čtvrtinu z celkových emisí skleníkových plynů v Evropské unii, v železniční dopravě je to jen 0,4 procenta. Pobídky k přesunu dopravy ze silnice na železnici jsou tak stále silnější.
Aby nová řešení fungovala, musí železniční nákladní společnosti, kromě dalších výhod železnice, nabídnout i nákladově efektivní a konkurenceschopná řešení. Ve Švédsku není situace zrovna jednoduchá, protože v oblasti intermodální dopravy zatím nelze 80 až 90 procent stávajících nákladních přívěsů naložit na železniční vozy.
Nová technologie funguje jako koš či kapsa, do které se náklad usadí a poté zvedne na železniční vůz. Během přepravy zůstává koš s nákladem na voze a po příjezdu se z něj náklad jednoduše vyzvedne.
Chybějící článek
Tato technická inovace r2L RoadRailLink se už v jiných zemích běžně používá, nicméně ve Švédsku jde o horkou novinku. Nová technologie nabízí chybějící článek mezi silnicí a železnicí.
Technologoie je navržena pro umístění návěsů, krátkých přívěsů nebo třeba cisteren. Konstrukce nosiče nákladu zahrnuje mobilní a nastavitelné rampy a lze ji naložit do standardního vozu s „kapsou“ v jakémkoli železničním terminálu pomocí vysokozdvižného vozíku nebo koncového jeřábu. Do vlaku s šestnácti dvojitými vagóny se vejde celkem 32 návěsů nebo 64 nákladních vozidel.
Vylepšené intermodální přepravní řešení r2L 2.1 Trailer Use bylo navrženo speciálně pro manipulaci s nepojízdnými návěsy všeho druhu. Je již implementováno v mnoha koncepcích různých provozovatelů po celé Evropě.
Flexibilní přeprava
„Zkoumáme možnost využití konceptu v rámci naší vozové sítě, kterou nabízíme, abychom umožnili flexibilitu a přepravu různých množství nákladu. Existuje zde velký potenciál pro spojení sil s přepravci,“ říká Business Developer Green Cargo Fredrik Dahlberg.
Přeprava přívěsů po železnici na dlouhé vzdálenosti významně snižuje emise i dopravní zácpy na silnicích a současně zvyšuje bezpečnost silničního provozu i pro individuální řidiče.
Je to také výhoda pro přepravce. Ušetří jim totiž čas i peníze a snižuje potřebu tahačů.
„Nyní pokračujeme v práci na identifikaci vhodných míst a vztahů, kde koncept tohoto typu nákladního vozu může vytvořit výhody pro naše zákazníky a partnery. Umožnění odpovědných a ekologických logistických řešení se stávajícím vozovým parkem je důležitým krokem na cestě do budoucnosti bez fosilních paliv,“ uzavírá Fredrik Dahlberg.
Tomáš Rovný