Americký výrobce elektromobilů Tesla ve druhém čtvrtletí dál zvyšoval odbyt, který posunul na další rekord. Automobilka podle svého dnešního sdělení dodala 201 250 vozidel, čímž překonala rekord z prvního čtvrtletí, kdy jich dodala 184 800. Překonala také očekávání analytiků, přestože její generální ředitel Elon Musk varoval před nedostatkem čipů a surovin, které mohou mít negativní dopad na výrobu. Zároveň se podle tiskových agentur objevil problém s nejrychlejším modelem. Ten majiteli shořel tři dny po dodání.
Je to poprvé, kdy odbyt Tesly překonal hranici 200 tisíc vozů. Analytici podle společnosti Refinitiv čekali, že firma dodá 200 258 aut. Ve srovnání s loňským druhým čtvrtletím, kdy prodej aut po celém světě negativně ovlivnila koronavirová pandemie, se prodej více než zdvojnásobil.
Celkový odbyt dražších vozů Model S a Model X se za duben až červen snížil na 1890 z 2020 kusů v předchozím čtvrtletí. Tento pokles ale vykompenzoval růst prodeje levnějších sedanů Model 3 a crossoverů Model Y, kterých Tesla prodala 199 360.
Celková výroba vzrostla ve druhém čtvrtletí proti předchozím třem měsícům o 14 procent na rekordních 206 241 vozů. Většinu tvořily vozy Model 3 a Model Y.
Tesla je nyní s velkým náskokem nejhodnotnější automobilovou společností na světě. Objem její produkce ale představuje pouhý zlomek ve srovnání s výrobou předních tradičních automobilek, jako je například německý koncern Volkswagen.
Objevil se ale nečekaný problém s nejrychlejším vozem z produkce Elona Muska. Nejmenovanému americkému podnikateli vzplál zbrusu nový model Tesly S Plaid. Podle agentury Reuters se stal incident jen tři dny poté, co bylo majiteli auto doručeno. Z hořícího vozu se jeho majitel měl dostat za použití síly. Příčina požáru zatím není známa, právník majitele S Plaidu Mark Geragos požaduje přísné prozatímní opatření – zákaz provozu těchto aut.
Podle Marka Geragose se řidič nemohl dostat ven standardním způsobem, tedy použitím tlačítka – elektrické odjištění dveří nebylo funkční. Musel „použít sílu, aby dveře otevřel”. Jestli je použitím síly myšleno použití nouzové mechanické kliky, kterou je každá Tesla z bezpečnostních důvodů vybavena, není jasné.
S Plaid ujel po vznícení ještě zhruba deset metrů a následně se proměnil v ohnivou kouli. Incident se stal v americkém státě Pensylvánie, a to v obytné čtvrti nedaleko majitelova bydliště. „Byl to otřesný a děsivý zážitek,” uvedl k tomu právník Mark Geragos. „Je to úplně nový model, vyšetřujeme to. Chceme, aby byl S Plaid stažen z provozu a nemohl na silnici, dokud se nezjistí, co se stalo,” dodal.
Tvrdé opatření by se samozřejmě mohlo dotknout i ostatních majitelů Modelu S Plaid, kterým jejich auta hořet nezačala. V zájmu svobody musíme doufat, že ani automobilka, ani úřady nemají možnost auta na dálku znehybnit či jim jakkoliv jinak znemožnit provoz.
Šéf Tesly Elon Musk nový model v červnu na prezentaci v závodě automobilky v kalifornském Fremontu označil za „rychlejší než jakékoli Porsche a bezpečnější než jakékoli Volvo”.
V dubnu Musk informoval, že auta Model S a Model X mají novou baterii. „Poměrně dlouhý vývoj si vyžádalo, abychom zajistili bezpečnost baterie,” uvedl tehdy. „Při vývoji nové verze se vyskytlo více problémů, než se očekávalo,” dodal.
Pensylvánští hasiči v už smazaném příspěvku na Facebooku konststovali, že „hořela Tesla” a že ochladili „baterie, aby zajistili úplné uhašení”. Elektromobily či plug-in hybridy s lithium-iontovými bateriemi se běžně dohašují tak, že jsou ponořeny do kádě s vodou na dobu až několika dní.
Americký národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) uvedl, že je v kontaktu s příslušnými úřady i s výrobcem auta a že shromažďuje informace o incidentu.
(ede, čtk)