INZERCE

Práce v kanceláři, ilustrativní foto. Zdroj: Pixabay

Soumrak přelidněných kanceláří. Firmy budou muset dát zaměstnancům víc prostoru

Pracujete v kanceláři a máte pocit, že je tam nějak moc přelidněno? Pak je váš pocit nejspíš oprávněný. Podle průzkumu společnosti JLL dosahuje průměrná výměra kancelářských prostor na jednoho zaměstnance 13 metrů čtverečních. Praha se nachází pod celosvětovým průměrem – výměra na zaměstnance se pohybuje jen okolo 11 metrů čtverečních.

Pandemie koronaviru odstartovala diskusi o prostoru, který potřebuje zaměstnanec ke své práci v kanceláři. Vedle řady negativ přinesl čínský koronavirus i několik změn k lepšímu. Například se zastavil trend zmenšování prostoru pro zaměstnance. Potvrzuje se to také podle průzkumu JLL Workers Preference Barometer z března 2021. Podle jeho výsledků očekává 37 procent zaměstnanců v budoucnosti výrazně menší hustotu pracovního prostředí.

Co se týká přístupu zaměstnavatelů, tak nejštědřejší jsou v Chicagu a Los Angeles. Na jednoho zaměstnance zde připadá přes 20 metrů čtverečních prostoru v kanceláři. Vysoko nad průměrem je třeba také Mnichov, Berlín či Washington. Naopak nejvíc firmy šetří na kancelářských prostorech ve filipínské Manile, kde má zaměstnanec pro sebe plochu necelých sedmi metrů čtverečních.

Kancelářská plocha na jednoho zaměstnance ve vybraných metropolích. Zdroj: JLL

Nynější trend napovídá, že bude velký tlak na rozšiřování prostoru pro zaměstnance – především v globálních centrech jako je Londýn nebo Hong Kong. Firmy, které lákají zaměstnance zpět do kanceláří, budou nuceny podpořit produktivitu a pohodlí a dbát na zdravé pracovní prostředí. V České republice se trend rozšiřování prostoru pro zaměstnance již objevuje, což souvisí s tím, že se do práce najednou vrátí přibližně 60 procent zaměstnanců. Často v režimu tři dny v kanceláři a dva dny práce z domova.

Data z průzkumu společnosti JLL Global Benchmarking Services potvrzují důležitost kanceláří pro interní a externí spolupráci, interakci mezi kolegy a celkový brainstorming. Zaměstnavatelé přesto řeší problém, jak dostat zaměstnance zpět do kanceláří. Části zaměstnanců se totiž práce na home office zalíbila a do přelidněných „mravenišť“ se jim nechce vracet.

„Přestože některé společnosti budou redukovat své kanceláře, poptávka po kvalitních projektech a místech stále trvá. Nové vnitřní členění kanceláří výrazně upraví poměr mezi prací, která vyžaduje klid a soustředění, a spoluprací s ostatními. Upřednostněny budou prostory pro kooperaci a kreativitu, zatímco plocha pro soustředěnou práci bude činit například u telekomunikačních společností jen 15 procent celkové výměry,“ vysvětluje Lucie Loudová, ředitelka architektonicko stavební společnosti Tétris.

Hustota obsazení pracoviště má klíčový dopad na spotřebu energií a vody i na další náklady. Přestože výsledky studie ukazují, že náklady na metr čtvereční jsou téměř všude stejné, spotřeba energií na osobu je v Asii mnohem nižší, především z důvodu větší hustoty obsazení kanceláří. Budoucí scénáře udržitelnosti budou muset brát tento fakt v potaz.

Tomáš Rovný