Magistrátní koalice plánuje za pár let od Pražanů vybírat 15 až 18 tisíc korun ročně za pravidelné cesty do centra města. Mimopražský řidič bude platit ještě vyšší mýtné, a sice dvojnásobek. S tímto tvrzením přišla pražská ODS, která je v opozici vůči magistrátní koalici. Pražský primátor Zdeněk Hřib to označil za manipulativní zprávu hraničící s dezinformací.
Podle vyjádření ODS se zavedením mýta za vjezd do historického centra počítá klimatický plán do roku 2030, který nedávno magistrátní koalice tvořená Piráty, Prahou sobě, TOP 09, STAN a lidovci schválila. „Pro Pražany je to ještě větší noční můra, než kdokoli dosud myslel. To je také důvod, proč Piráti s koalicí před Pražany i mimopražskými řidiči ceník mýtného dlouhodobě tají. Vyzýváme proto koalici ke zřízení pracovní skupiny napříč politickými stranami, která se mýtem bude transparentně zabývat, aby se Pražané konečně dozvěděli, kolik je nová daň bude stát,“ uvedla Alexandra Udženija (ODS).
Na takové tvrzení ostře reagoval primátor Zdeněk Hřib. „Tisková zpráva pražské ODS je zavádějící, manipulativním způsobem ohýbá skutečnost a hraničí s dezinformací. Pro to, aby město mohlo zavést mýto ve svém centru, v současné době vůbec neexistuje legislativa, která by něco takového umožňovala. V tomto volebním období k žádnému zavedení mýta určitě nedojde, protože město žádnou takovou pravomoc nemá. Jde tak o uměle vytvořené téma,“ sdělil Hřib Ekonomickému deníku. Současně dodal, že do budoucna se Praha mýtu v centru nevyhne.
Podle zdrojů ODS koalice počítá s takovou variantou pražského mýtného systému, která zahrnuje Prahu 1 a část Prahy 2 a Prahy 5. Součástí placené zóny má být i severojižní magistrála. Obyvatelé Prahy i mimopražští řidiči by za každé překročení hranice placené zóny platili mýtný poplatek v základní sazbě 120 korun. Pro auta, která neplní emisní normu Euro 5, má být sazba 144 korun. Pražská ODS označila za drzost po řidičích chtít vybírat mýto, aniž by byly dostavěny okruhy a objízdné komunikace.
Zdeněk Hřib obratem pražské ODS připomněl, že to byl její bývalý primátor Pavel Bém, kdo téma poplatků za vjezd do centra jako první otevřel. Bém již v roce 2007 uvažoval o zavedení mýtného ve výši 50 až 150 korun za den. Ohradil se také proti tvrzení, že členové magistrátní koalice blokují dostavbu městského či vnějšího okruhu. „Naposled byla stavba úseku 511 vnějšího okruhu odložena i kvůli starostovi městské části zvolenému za ODS, který podal odvolání proti územnímu rozhodnutí, přestože do jeho městské části úsek 511 ani nezasahuje,“ upozornil Hřib.
Na tato tvrzení o několik dní později reagovala ODS takto: „Příběh o starostovi ODS se nezakládá na pravdě. Pan Hřib ví dobře, že Rada MČ Horní Počernice usnesení schválila bez hlasů starosty za ODS Petra Měšťana a radního Jindřicha Jukla.“ Současně předseda klubu zastupitelů ODS Zdeněk Zajíček připomněl, že to právě vlivný člen současné magistrátní koalice Petr Hlubuček (STAN), který z pozice starosty čtvrti Lysolaje dlouhodobě blokuje realizaci severozápadní části vnějšího dálničního okruhu.
Ambiciózní pražský klimatický plán
Hlavní priority pražského klimatického plánu představil Ekonomický deník v dubnu. Cílem je snížení emisí o 45 procent do roku 2030 (z výchozí hodnoty 8,8 milionu tun CO2 v roce 2010). Jak toho chce vedení magistrátu dosáhnout? Žádná elektřina ani teplo vyrobené z uhlí, 23 tisíc budov se solárními panely nebo kogeneračním zdrojem energie, 10 tisíc veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a také recyklace 60 procent komunálního odpadu.
Odhadované náklady na všechna chystaná opatření dosahují 50 miliard korun. Patří mezi ně posílení výroby elektřiny a tepla z obnovitelných a nízkoemisních zdrojů přímo na území hlavního města. Například jen výroba zelené elektřiny se má zvýšit o 2,3 miliardy kWh ročně. Co týká teplárenství, přednost mají mít kogenerační jednotky, kondenzační kotle a tepelná čerpadla.
Tomáš Rovný