Většina regionálních vlaků a autobusů, které obsluhují všechny části Švýcarska, jsou v dobrém stavu a uklizené. Navíc obvykle dorazí včas. Platí to zejména pro vlaky v městském provozu, ve venkovských oblastech a v horských oblastech. I tak je stále co vylepšovat. Cestující měli výhrady třeba k čistotě nebo k nedostatečným informacím o jízdních řádech. Hodnocení za loňský rok zveřejnil Federální úřad pro dopravu.
Systém hodnocení kvality služeb v regionální dopravě je ve Švýcarsku založen na dvou pilířích. Na jedné straně jsou průzkumy prováděné mezi zákazníky. Na druhé pak měření přesnosti na základě údajů o cestujících poskytovaných samotnými dopravními společnostmi.
Maximálně tříminutové zpoždění
Vzhledem k tomu, že sběr těchto dat je poměrně časově náročný, dříve tak údaje o přesnosti dopravy nebyly k dispozici. Nyní je však řada společností schopna data dodávat v požadovaném množství a kvalitě. Aktuálně tak může úřad poprvé poskytnout také reprezentativní informace o přesnosti jednotlivých spojů.
Zpráva však přináší údaje pouze o druhé polovině loňského roku, protože za první pololetí jsou údaje neúplné údaje kvůli omezením spojených s koronavirovou pandemií.
Provoz regionálních linek považují Švýcaři za přesný tehdy, pokud je cílového bodu dosaženo s méně než tříminutovým zpožděním. Nejlépe si loni vedly železnice. V průměru přijelo 95 procent dotčených vlaků včas, tedy se zpožděním méně než tři minuty.
Přímé vlaky typu RegioExpress (RE) a Interregio (IR), byly zpožděny častěji než vlaky v rámci aglomerační dopravy (S-Bahn), stejně jako ty, které jezdí mimo centra. Tedy ve venkovských oblastech a v horských regionech.
Regionální autobusy napříč Švýcarskem jezdí včas asi v 90 procentech případů. Autobusové trasy ve venkovských a horských oblastech dosahují lepších výsledků než v aglomeracích.
Stále je co vylepšovat
Hodnocení jednotlivých znaků kvality ze strany zákazníků bylo v roce 2020 ve srovnání s předchozím rokem zhruba stejné.
Nejlepší známky získaly stejně jako v minulých letech tyto kvalitativní ukazatele: žádný odpad nebo odhozené noviny, dobrý stav sedadel a odpadkových košů, funkční toalety a automaty na lístky atd.
Naopak nejhůře byly hodnoceny parametry týkající se čistoty a informací určených pro zákazníky, jsou různá oznámení, reklamy či zveřejnění informací o sítě tras a jízdních řádech.
Zlepšení je nejvíce znát jak v autobusech, tak ve vlacích, a to bez ohledu na velikost dopravní společnosti. Naproti tomu hodnocení čistoty a informací pro zákazníky na zastávkách byly ve sledovaném roce hodnoceny výrazně hůře než v roce 2019.
Díky systému měření kvality může veřejný sektor pomocí jednotné metodiky hodnotit, dokumentovat a porovnávat kvalitu služeb po celém Švýcarsku.
Lucie Přinesdomová