Společnost Veolia Energie vstupuje na trh střešních fotovoltaických elektráren. Upozornila na sebe poněkud netradičním způsobem. Nechala si u agentury STEM/MARK zpracovat průzkum, z kterého vyplývá, že více než polovina Čechů zvažuje pořízení solárních panelů na střechu svého domu, ale odrazuje je vysoká cena i administrativní náročnost.
Veolia vstupuje do nového byznysu pod značkou Domy sobě. Zatímco její konkurenti cílí hlavně na majitele rodinných domků, Veolia se zaměřuje na bytové domy a sdružení vlastníků bytů. Nabízí jim snížení účtů za elektřinu až o 35 procent a průměrnou návratnost investice za 7,5 roku. Podmínkou úspěchu je sdružení domácností do společného odběrného místa tak, aby celý bytový dům mohl odebírat elektrickou energii od jednoho dodavatele – a také ze společné fotovoltaiky.
Jak ukázal výše zmíněný průzkum agentury STEM/MARK, vážný zájem o pořízení střešní solární elektrárny má 24,5 procenta dotázaných. Dalších 26 procent by o takové možnosti bylo ochotno uvažovat a 4,5 procenta lidí uvedlo, že již v současnosti střešní fotovoltaiku má. Zbytek oslovených zatím o takové investici neuvažoval, nebo o fotovoltaické panely nemá zájem.
Průzkum dále odhalil, že o pořízení fotovoltaiky uvažují nadprůměrně často lidé s vysokoškolským vzděláním, s čistým příjmem přes 40 tisíc měsíčně a obyvatelé obcí do 5 tisíc obyvatel. O pořízení fotovoltaických panelů naopak nikdy neuvažovali nejčastěji lidé ve věku 45 až 59 let a obyvatelé Prahy a dalších velkých měst. „Důvodem, proč lidé v Praze a větších městech o využití solární fotovoltaiky neuvažují, je s největší pravděpodobností fakt, že ani o možnosti instalace solárních panelů na střechy bytových domů netuší,” vysvětluje Radomil Valeš z projektu Domy sobě.
![](https://ekonomickydenik.cz/wp-content/uploads/2021/05/veolia-grafy-rgb-1024x483.png)
Téměř polovina lidí uvádí, že hlavní motivací pro pořízení malé solární elektrárny je úspora peněz za elektřinu ze sítě. Další motivací je pak větší energetická soběstačnost (25,3 procenta dotázaných) a snižování ekologické zátěže (8,3 procenta).
Co tedy Čechům brání, aby se do toho pustili? Účastníci průzkumu tvrdí, že největší bariérou pro instalaci malé solární elektrárny na střechy rodinných a bytových domů je jejich cena (to uvedlo 68 procent respondentů). Mezi další důvody patří nedostatek informací, malá podpora ze strany obcí a také administrativní náročnost celého procesu.
Podle údajů České solární asociace bylo v České republice loni instalováno 6293 nových solárních elektráren s celkovým výkonem 51,4 megawattu. Z toho střešních elektráren na rodinných domech bylo 4846 s celkovým instalovaným výkonem 22,6 megawattu. Počet instalací na střechách bytových domů je zatím minimální. Nejvíc střešních fotovoltaik v posledních letech instalují společnosti ČEZ a S-Power.
Tomáš Rovný