Česká osobní auta loni opět zestárla. A to na více než průměrných 15 let. Tuzemský vozový park je tak pátý nejstarší v Evropě, předhání nás sousední Slovensko, ale také Maďaři, Poláci a Litevci. Vyplývá to z posledních dat Svazu dovozců automobilů a Evropské asociace výrobců vozů.
Český vozový park loni opět zestárl. A to na více než průměrných 15 let. Češi vlastní pátá nejstarší auta v Evropě. V žebříčku nás předhání Slovensko, ale také Maďaři, Poláci a Litevci. Vyplývá to z posledních dat Svazu dovozců automobilů a Evropské asociace výrobců vozů (ACEA). Stárnutí aut v Česku nezpomalují soukromí vlastníc a rodiny, ale firemní vozy a vozy na operativní leasing.
Výrazný podíl na tom má také skladba dovážených ojetin, z nichž je více než polovina starších deseti let a téměř čtvrtina starších patnácti let. Stáří vozového parku se neustále zvyšuje. Za posledních 10 let se průměrné stáří vozů zvýšilo o dva a půl roku.
Stárnutí aut v Česku zpomalují především firemní flotily a vozy na operativní leasing, u kterých v průměru dochází k obnově po šesti letech.
O 4 roky starší než průměr
Jak už jsme uvedli, v loňském roce se podle Svazu dovozců automobilů (SDA) vyšplhal průměrný věk osobních aut v tuzemsku na více než 15 let, konkrétně 15,27 let. Což je v porovnání s posledními daty z Evropské asociace výrobců vozů (ACEA) o čtyři roky více, než je evropský průměr.
Tento vývoj způsobují především firmy. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory české firmy své vozy provozují v průměru šest let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti.
U lehkých užitkových vozidel (LCV) je to dokonce 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí 6 let. „České firmy jsou konzervativní a své vozy neradi mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74 procent všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,“ komentuje současný trend ředitel divize Retail společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing vozů, Jiří Solucev.
Přestože české vozy za posledních 10 let zestárly v průměru o dva a půl roku, meziroční nárůst průměrné délky provozu českých aut není zas až tak dramatický. Meziročně se průměrné stáří českého vozového parku zvýšilo jen o 4 měsíce.
Výrazný podíl na nižším nárůstu doby provozování českých aut má i rostoucí poptávka po operativním leasingu, který zajišťuje častější obnovu provozovaných vozů. „Zájem o operativní leasing významně roste. U firemních zákazníků z velkých společností se v současnosti jedná o druhý nejčastější způsob financování vozového parku hned po nákupu za hotové, jehož podíl navíc každoročně klesá. Rekordní nárůst poptávky jsme loni zaznamenali u malých firem, živnostníků a soukromých osob, kteří u nás loni podepsali každou osmou smlouvu a nárůst zájmu činil meziročně 80 procent“, říká Jiří Solucev z Arvalu.
Loni se podle Svazu dovozců automobilů objevilo v nabídce ojetých vozů více než 54 procent aut starších 10 let a 23,5 procent vozů starších než 15 let. Často se jedná o auta z dovozu s neznámou servisní historií a vysokým kilometrovým nájezdem a některá dokonce po nehodách, které lze někdy zařadit to kategorie tzv. totálních havárií. Tyto vozy by se vůbec do provozu neměly vracet. „Nákup ojetého vozu z operativního leasingu tato rizika snižuje, neboť auta v něm provozovaná jsou pravidelně servisována, po prvním majiteli a mají jasně doložitelný původ,“ dodává Solucev.
Prodává méně nových aut
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v lednu kvůli druhé vlně koronaviru a znovuzaváděným protiepidemickým opatřením dál snižoval. Meziročně klesl o 24 procent na 726 491 vozů, uvedlo dnes Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Jde o nejhorší lednový výsledek od začátku vedení statistik. V České republice byl pokles o trochu mírnější.
Téměř všechny země sedmadvacítky zaznamenaly v lednu dvouciferný pokles, z toho i tři ze čtyř největších unijních trhů. Španělsko vykázalo pokles o 51,5 procenta, Německo o 31,1 procenta a Itálie o 14 procent. Mnoho zemí v EU mělo též v lednu o jeden pracovní den méně než před rokem.
Nejlépe na tom byla z velkých trhů Francie s poklesem o 5,8 procenta. Jedinými zeměmi, které neuzavřely leden dvouciferným propadem, je Francie a Švédsko, kde prodej nových osobních aut o 22,5 procenta vzrostl.
V České republice se prodej nových osobních aut podle sdružení ACEA v lednu meziročně snížil o 22,7 procenta na 14 794 vozů.
Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v lednu prodej v zemích EU meziročně klesl o 19 procent na 43 010 vozů. Podíl této značky na unijním trhu se v lednu meziročně zvýšil na 5,9 z 5,6 procenta před rokem.
Tomáš Rovný, čtk