Zavádění ochranných opatření ve vlacích a autobusech kvůli koronaviru dosud tuzemské dopravce stálo desítky milionů korun. Nejčastěji jde o pořízení dezinfekce, ochranných pomůcek a technologií pro čištění vozů i vzduchu. V opatřeních budou dopravci pokračovat i v příštím roce. Vyplývá to z ankety ČTK mezi dopravci.
Značná část nákladů dopravních společností spojených s opatřeními proti koronaviru směřovala do čištění vozů, to nyní dopravci provádějí několikrát denně. Například České dráhy věnují zvláštní pozornost částem vlaku, se kterými jsou cestující častěji v kontaktu, tedy klikám, madlům a dalším. Leo Express zase dezinfikuje jednotlivé sedačky už během jízdy po výstupu cestujícího.
„Náklady na veškerá hygienická opatření se pohybují v řádech desítek milionů korun,“ uvedla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. Jen nákup respirátorů podle ní vyšel na 13 milionů korun. Přes 30 milionů korun vynaložila na nákup techniky, dezinfekce či ochranných prostředků také Arriva.
Dopravci zároveň ve velkém na jaře pořizovali technologie pro čištění vzduchu. Například Arriva na protivirové ošetření svých autobusů a vlaků koupila 37 ozonérů a vybavila jimi všechny svá depa. Ionizaci vzduchu provádějí také Leo Express, RegioJet a České dráhy. Státní dopravce vedle toho na severní Moravě využívá speciální nanonástřik, který by měl chránit interiér vlaku před šířením virů a bakterií po dobu několika let.
Další klíčovou položkou pro dopravce byla ochrana vlastních zaměstnanců. Vedle ochranných pomůcek, nejčastěji v podobě roušek, respirátorů či rukavic, dostávali třeba vitamíny pro posílení imunity. Další část opatření směřovalo k ochraně cestujících. Jde především o instalaci dávkovačů dezinfekce a například Leo Express cestujícím rozdává i roušky a respirátory, případně ošetřuje tiskoviny.
V opatřeních budou dopravci pokračovat i dále. Všichni se proto zásobovali dezinfekcí a ochrannými pomůckami dopředu. Očekávají, že náklady tak porostou i v příštím roce.
Dopravci během jara i podzimu zrušili desítky spojů kvůli nízké poptávce. Ta před Vánocemi postupně stoupá, do provozu se proto vrací řada spojů. České dráhy kvůli krizi zaznamenaly ztrátu z jízdného okolo tří miliard korun, soukromí dopravci v řádech stovek milionů. Stát zatím avizoval plánovanou pomoc v hodnotě asi 400 milionů korun pro dopravce, kteří provozují státem objednávané linky. O další pomoci s dopravci jedná.
-čtk-