INZERCE

České dráhy bojují s inflací. Zaměstnanci dostanou jednorázový příspěvek ve výši 7.500 korun. Foto: České dráhy

ČD nechají zmodernizovat až 52 vagónů pro regionální dopravu. Za 700 milionů

Vedení Českých drah uzavřelo kontrakt na modernizaci osobních vozů Bdmtee vyrobených v letech 1989-1990 vagónkou VEB Waggonbau Bautzen. Cestující je snadno poznají podle dveří, které nejsou na konci vagónů. Prvních 16 modernizovaných vozů se dočká Pardubický kraj. Opce na dalších modernizací počítá s nasazením na Zlínsku nebo ve Středočeském kraji. Hodnota smlouvy je 700 milionů korun a opravy provede firma Tratec-CS.

Šestnáct železničních vozů s označením Bdmtee určených k nasazení v rámci Pardubického kraje bude první vlaštovkou 700 milionové smlouvy mezi národním dopravcem a společností Tratec-CS, která je dlouholetým dodavatelem řady výrobců železničních vozů. Podle informací mluvčího Českých drah Roberta Pagana dostanou vagony nový a komfortní interiér, Wi-Fi připojení i přehledný digitální informační systém. Celkem by se modernizace měla uskutečnit až u 52 vozů tohoto typu.

Reference společnosti TRATEC, která zmodernizuje vozy vyrobené v letech 1989-1990. zdroj: web společnosti

„Uzavřeli jsme rámcový kontrakt na revitalizaci vozů řady Bdmtee se společností TRATEC – CS v souhrnné hodnotě až 700 milionů korun. Prototyp tohoto vagonu byl do zkušebního provozu nasazen koncem letošního srpna a od té doby úspěšně najezdil přes 14 tisíc kilometrů na lince Česká Třebová – Kolín, pro kterou je určen,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod, a doplňuje: „Vítěz tendru získal zakázku na modernizaci 16 vozů pro Pardubický kraj, které plánujeme po jejich dokončení postupně nasazovat v průběhu roku 2021. Dále je součástí smlouvy opce na modernizaci dalších 36 vozů. Ty by mohly v budoucnu vozit cestující například ve Středočeském nebo Zlínském kraji, pokud budou mít i další objednatelé o takto modernizované vozy zájem.“

Z vagonu pro cestují špitál na železnici

Vozy Bdmtee byly vyrobeny v letech 1989-1990 východoněmeckou vagónkou vagónkou VEB Waggonbau Bautzen. Proto se jim v železniční hantýrce přezdívá „Honecker“ podle východnoněmeckého komunistického politika. Zajímavostí je, že vozy byly vyvinuty jako snadno přestavitelné na nemocniční včetně monžnosti vybudovat v nich operační sály. V případě potřeby by sundala okna a sedačky by se jimi vystěhovaly. Naštěstí se katastrofické plány východoněmeckých inženýrů na studenou válku nenaplnily.

Netolický: rozdíl je patrný na první pohled, všechny vozy chceme nasadit na jaře 2021

„Modernizace vozového parku na území našeho kraje byla jedním z hlavních motivů při jednání o novém desetiletém kontraktu. S prototypem vozu, který je nyní testován, jsme se s kolegy měli možnost seznámit a rozdíl je patrný na první pohled. Pevně věřím, že se podaří všechny avizované vozy nasadit v přislíbeném termínu, tedy od jara příštího roku,“ uvádí hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

„Po modernizaci chystáme vozy nasadit především na páteřní trasu Kolín – Přelouč – Pardubice – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová. Obvykle budou jezdit ve třívozových soupravách typu push-pull. V soupravě bude dvojice modernizovaných vozů Bdmtee a klimatizovaný řídicí vůz řady 961, který je bezbariérový. Jeho součástí budou nově plošiny pro nástup cestujících na invalidním vozíku,“ doplňuje informace ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Pardubicích Tomáš Netolický.

Při modernizaci budou, stejně jako tomu je již u prvního prototypu, instalována nová sedadla s textilním potahem z velké části umístěná za sebou jako v letadle. Zbývající sedadla umístěná proti sobě mají větší rozteče a je mezi nimi vždy stůl. Velké množství původních koženkových sedadel jen s minimálním prostorem pro sedící zákazníky neposkytovalo očekávaný komfort cestování. Počet míst k sezení se proto
u revitalizovaných vozů sníží ze současných 96 na 79, z toho tři sedadla budou sklopná. Cestující díky tomu budou mít ve voze více prostoru. Během rekonstrukce vozu bude dosazeno také moderní WC s uzavřeným systémem.

„Do vozidel budou také umístěny elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi, velkoobjemová police na zavazadla, nebo místa pro jízdní kola a kočárky,“ říká první náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. Vyšší bezpečnost poté zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní blokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště.

-red-