Portál Marketwatch přinesl přehled pěti webových stránek, kam se američtí teenageři uchylují namísto Facebooku, aby se vyhnuli sledování svými rodiči.
Snapchat
Nejsou-li vaše děti na Facebooku, tak kde jsou? Vyzkoušejte Snapchat, start-up, který se Mark Zuckerberg opakovaně pokoušel získat za 3 miliardy dolarů, ale neuspěl. Snapchat je určen mazaným teenagerům, kteří za sebou nechtějí zanechat internetovou stopu. Funtuje od září 2011 a uživatelé mohou posílat „snaps“, neboli fotky či videa, která trvají od 1 do 10 sekund, podle toho, jak si nastaví odesílatel. Aplikace má již 100 milionů uživatelů a 350 milionů denně odeslaných „snapů“. 26 % 18-29letých, kteří mají mobilní telefony, Snapchat využívají. Mobilem vybavených třicátníků a čtyřicátníků je mezi uživateli Snapchatu jen 5 % a pouhá 3 % padesátníků a šedesátníků, kteří vlastní „utržené sluchátko“. Spoluautorka knihy „Facebook a vaše manželství“ Kelli Krafsky říká, že rodiče občas chtějí na sociálních sítích vidět, co tam dělají jejich děti. „Snapchat je nemožné kontrolovat“, říká.
Pheed
Tato mobilní aplikace, která byla spuštěna v listopadu 2012, umožňuje svým uživatelům sdílet videa, fotografie, hlasové záznamy a dokonce tvořit živá vysílání, potažmo sdílet posty v maximální délce 420 znaků. Pheed dosáhl 1 milionu uživatelů jen šest týdnů po svém spuštění. Minulý březen to bylo již třikrát tolik. Mluvčí společnosti Steve Golberg tvrdí, že do konce letošního roku se počet uživatelů zdvojnásobí. Pheed prý nikdy neinzeroval. Podle Goldberga je „vše organické a lidé se o Pheedu dozvídají jen od svých známých nebo referencí uživatelů.“ Kolem 84 % uživatelů Pheedu je ve věku 18 až 25 let. „Když teenageři začali využívat webové aplikace, Facebook byl již standardem. Oni nikdy svou sociální síť nemuseli hledat, Facebook byl vlastně jedinou možností,“ říká Goldberg. A tak dnes hledají alternativu.
PicsArt
Tato aplikace má vznešený cíl, kterým je vytvořit uměleckou komunitu a přinést umění dětem po celém světě. PicsArt byl vyvinut Artavazdem Mehrabyanem a spuštěn v listopadu 2011. Pomocí aplikace se dají zdarma editovat fotografie a malovat. Od doby svého spuštění bylo zaznamenáno již více než 77 milionů stažení na mobilních zařízeních. Kolem 20 % uživatelů je ve věku 13 až 17 let a více než 40 % mezi 18 a 24 lety. Prý převažují dívky, jelikož častěji vyhledávají aplikace, kde mohou být kreativní.
Tumblr
Mikrobloggerská stránka může vypadat jako nějaký dívčí deníček, nicméně má za sebou Yahoo. Yahoo službu koupil letos v květnu za 1,1 miliardy dolarů. Stránka byla spuštěna v roce 2007 a od té doby tam bylo prý umístěno na více než 144 milionů blogů a více než 65 milionů postů. Tumblr se stylizuje do pozice bloggovací stránky, ale i sociální sítě, protože uživatelé mohou sdílet fotografie a videa. Tumblr používá více než 60 % 13 až 18letých a 57 % 19 až 25letých uživatelů. Stránky tohoto typu jsou zaměřeny na teenagery, kteří příliš neřeší to, zda jsou jejich údaje dostupné třetím osobám. Pouze 9 % z uživatelů se vyjádřilo, že jim záleží na ochraně jejich soukromí.
Vine
Aplikaci pro sdílení videí spustil Twitter v lednu 2013 pro zařízení Apple a v červnu téhož roku pro zařízení s operačním systémem Android. Vine si získal pozornost již 40 milionů uživatelů. Pokud na Twitteru lze psát posty s maximálně 140 znaky, pak videa, sdílená na Vine, mohou být dlouhá maximálně 6 sekund. Přesto stránky jako Instagram nebo Vine představují nový způsob, jakým náctiletí komunikují a sdílejí různé věci mezi sebou. Rozpoznat věkovou strukturu uživatelů je obtížné, protože v aplikaci Vine lze vytvořit účet, aniž byste museli udávat svůj věk. Lze se tak opírat jen o výzkum, který ukázal, že 26 % teenagerů označil Twitter jako důležitou sociální síť.
-usi-