Jak lze vnímat nečekaný konec šéfa Škody Auto Bernharda Maiera? Jemuž sice končil kontrakt, ale vzhledem k výsledkům automobilky se očekávalo, že bude pokračovat? Ve svém textu rozebírá různé pohledy šéfredaktor serveru Info.cz Michal Půr.
Zatímco Vahland byl nesnesitelně puntičkářský, nechával se striktně oslovovat „herr professor“ a úzkostlivě se držel korporátních pravidel, Maier byl lidský. Kdekoliv jste ho zastavili, většinou si vás dobře pamatoval a dokázal se neformálně bavit. Nebál se zaujmout názor, což je v automobilovém průmyslu stále vzácnější, protože i tam byznys z velké části vystřídala ideologie.
Právě tohle všechno z něj dělalo „škodováka“ srdcem i duší, což ho paradoxně stálo funkci. Mluvil jsem s mnoha zaměstnanci a manažery mladoboleslavské automobilky, přičemž většina z nich se domnívá, že právě úspěch jej nakonec stál místo. Tady je korektní říct, že Maierovi skutečně končila smlouva, ale na druhou stranu Škoda Auto pravděpodobně neměla úspěšnějšího šéfa. Z hlediska chodu firmy, prodejů a koneckonců i z pohledu zaměstnanců odcházejícímu šéfovi není mnoho co vytknout.
Škoda bez problémů za korony trnem v oku?
Současnému šéfovi Volkswagen Group Herbertu Diessovi údajně nevadily ani tak skvělé prodeje v uplynulých letech, kdy se škodovce dařilo v podstatě nejlépe z celé skupiny, nýbrž to, že Maier se nijak netajil tím, že škodovce se nevede špatně ani během koronavirové krize. Zatím nemusí nijak výrazně propouštět, vytvořila si dostatečné rezervy a flotila jednotlivých modelů stále utěšeně roste. Mladoboleslaváci se nemusí nijak výrazně potýkat ani s nastupující elektromobilitou, jejíž osud je stále značně nejistý.
Ke splnění emisních limitů jim stačí prodat něco málo elektrického modelu Citigo a zbytek flotily zůstává spíše konzervativní. Nový pohon dává prostě jen tam, kam to má smysl. Náběh elektrických modelů je výrazně pomalejší než třeba u samotného Volkswagenu. Byl to přitom Diess, kdo ve VW vsadil všechno na jednu kartu a teď se musí potýkat s velmi nevýrazným rozjezdem vlajkového elektrického modelu ID3.
Problémy ID3 dokonce Diesse připravily o řízení značky Volkswagen, na tomto místě jej vystřídal Ralf Brändstatter. Proti šéfovi VW Group ovšem stojí i mocný šéf odborů Bernd Osterloh a z části také členové dozorčí rady, které Diess obvinil z protiprávního jednání, ale nakonec zařadil zpátečku.
Z výše zmíněných skutečností je zřejmé, že současný šéf koncernu hraje o život, což si velmi dobře uvědomuje a podle toho se také chová. O místo nepřišel jenom Maier, ale také šéf divize nákladních a užitkových vozů Andreas Renschler. Ten je v oboru považován za jednoho z největších expertů a v poslední době chystal velkou restrukturalizaci výrobce nákladních automobilů značky MAN. Ta měla o práci připravit několik tisíc lidí, což se nelíbilo odborům, přičemž Diess rozhodně nepotřebuje, aby se ocitl ještě pod větším tlakem.
Tady si můžeme dovolit menší spekulaci, že Maier i Renschler mohli představovat pro Diesse hrozbu, protože jejich výsledky byly mimořádné. Za pozornost stojí, že krátce po oznámení jejich odchodu šéf VW Group předstoupil před šéfy odborů a členy dozorčí rady s velmi smířlivým projevem, v němž děkoval kdekomu a snažil se všem vyjít vstříc. Web Business Insider dokonce napsal článek s všeříkajícím názvem „šéf VW Group jako vyměněný“.
Nový šéf naznačí, jak si automobilka stojí v koncernu VW
Z hlediska škodovky je teď důležité, kdo obsadí post nového šéfa. Někteří ze zaměstnanců vnímají jeho „životopis“ jako signál, zda to koncern myslí s mladoboleslavskou automobilkou vážně. Když Maier přicházel do Mladé Boleslavi, byl už tehdy těžká váha mezi koncernovými manažery. V současnosti se přitom jako o možném nástupci hovoří o Thomasi Schäferovi, současném šéfovi VW v Jihoafrické republice. „Při vší úctě by to byl jasný signál, že úspěšnost škodovky je asi to poslední, o co VW usiluje,“ dodává nejmenovaný zdroj.
Michal Půr, Info.cz