Poptávková doprava, výkupy ubytoven od „obchodníků s chudobou“ nebo zateplení domů pro desítky tisíc domácností. Ministerstvo životního prostředí představilo plán, jak rozdělit finance ze Sociálního klimatického fondu. Do roku 2032 má jít o 52 miliard korun.

Na podporu nízkopříjmových domácností peníze podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) poplynou v případě, že Česká republika přijme novelu zákona o emisním obchodování. Prostředky je podle ministra možné využít například i na pokračování programu Nová zelená úsporám. Dalších zhruba 100 miliard korun má podle Hladíka přibýt mimo Sociální klimatický fond.

Devět miliard na poptávkovou dopravu

Ministerstvo dokument, který vznikal dva roky, předložilo do mezirezortního připomínkového řízení. Podle resortu životního prostředí je cílem co nejefektivněji využít výnosy z prodeje emisních povolenek ETS2 pro domácnosti na snížení dopadu možného růstu cen energií a pohonných hmot.

V dopravě by prostředky měly směřovat především na poptávkovou dopravu. Na možnost objednat si v oblastech, kde nejezdí dostatek spojů veřejné dopravy, jízdu na čas a místo podle aktuální potřeby, by mělo směřovat devět miliard korun. „Tato částka dokáže podpořit provoz až jednoho tisíce malých autobusů,“ míní resort.

Dopravní chudoba hrozí podle ministra životního prostředí Hladíka rodinám s malými dětmi. Foto: Radek Čepelák

Investice se primárně zaměří na regiony, které mají problémy s veřejnou dopravou. Hladík už dříve řekl, že existuje utkvělá představa, že nejhůře je na tom „babička v zapadlé vesnici na severu Čech“. „Ale není to tak. Dopravní chudoba hrozí spíš rodinám s dětmi, které potřebují cestovat do zaměstnání a škol,“ upozornil ministr.

Poptávková doprava funguje na principu, že si mohou cestující zavolat a sdílet například minibus pro osm lidí, který je odveze do nejbližší obce či města. V současnosti funguje například ve Středočeském nebo Libereckém kraji.

Mohlo by vás zajímat

Místo velkých vozidel malé elektrobusy

Další miliardu korun plánuje ministerstvo životního prostředí poslat do optimalizace stávajícího systému veřejné dopravy. „Místo nevyužitých velkých vozidel mohou jezdit menší elektrobusy s nižšími náklady,“ informoval resort. Vyčíslil, že by mělo být možné z prostředků fondu nakoupit zhruba 400 bezemisních autobusů.

Ze Sociálního fondu by se měly hradit i investice do renovace vlastního bydlení pro zranitelné domácnosti. Resort na to plánuje vyčlenit 16 miliard korun. Snížit účty za energie by to mělo podle ministerstva až 40 tisícům domácností.

„Sedm miliard by mohly využít zranitelné domácnosti v bytových domech ve vlastnictví obcí, družstev nebo SVJ. Renovace by mohla pomoci více než 20 tisícům domácností. Dále by podle návrhu mohlo směřovat 14 miliard na výstavbu dostupného nájemního bydlení,“ informoval úřad.

Slibuje si od toho vznik nových energeticky efektivních bytů pro až 3500 ohrožených domácností, například po rodiče samoživitele, seniory nebo mladé rodiny.

Rekonstrukce a výkupy ubytoven

Další dvě miliardy korun mají zamířit na výkup a rekonstrukce ubytoven obývaných zranitelnými domácnostmi. „Fond podpoří za jasně daných podmínek výkup nejméně 30 ubytoven a bytových domů, ve kterých v tuto chvíli podnikají obchodníci s chudobou,“ sdělilo ministerstvo životního prostředí.

Problematické objekty by se podle něj dostaly pod kontrolu obcí a jejich přebudováním na standardní byty by vzniklo energeticky úsporné bydlení pro zhruba 700 nejzranitelnějších domácností. Další dvě miliardy nabídne Sociální klimatický fond na energetické poradenství pro nízkopříjmové domácnosti, které potřebují pomoci s administrativou i technickým řešením úspor energií.

Česká republika má i přes oznámené plány k zavádění systému obchodování s emisními povolenkami v oblasti dopravy a budov dlouhodobě výhrady.