Tisíce aut, která by po dokončení dálnice D35 projížděla centrem Vysokého Mýta, má vyřešit severozápadní obchvat města. Pardubický kraj na stavbu za stovky milionů korun ale nemá peníze. Přispěje stát? Zítra o tom má rozhodovat vláda.
To, že není v možnostech kraje projekt financovat z jeho rozpočtu, připouští i ministerstvo dopravy. Na jednání vlády předložilo požadavek „Napojení silnice II/312 na D35 MÚK Vysoké Mýto – západ“.
„Jde o kooperaci krajů a SFDI při financování staveb s tím, že pokud dochází ke změně limitů financování, které dříve vláda usnesením schválila, musí změnu opět vláda odsouhlasit,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.
Financování tři ku jedné
Celkové náklady úseku podle dřívějších odhadů dosáhnou 900 milionů korun. „Počítáme s tím, že financování by se mělo odehrávat v poměru 3:1. Tedy větší podíl státu a významný podíl Pardubického kraje,“ řekl na jaře Kupka. Stát by tak měl přidat přes 600 milionů korun.
Starosta Vysokého Mýta František Jiraský už dříve varoval, že po dokončení dálnice D35 do města stoupne dopravní intenzita až na šest tisíc vozidel za den. Severní obchvat města je tak kromě D35 podle něj nejvýznamnější dopravní stavbou, na jejíž realizaci a dokončení město netrpělivě čeká.
Mohlo by vás zajímat
Vysoké Mýto má už připravené studie na zklidnění dopravy v širším centru. Plánuje vyvýšené přechody či zpomalovací křižovatky. Ty ale není možné podle radnice bez vybudovaného severozápadního obchvatu zatím realizovat.
Start v roce 2027?

Přeložka silnice II. třídy má zajistit napojení Chocně a okolí na dálnici D35 prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky Vysoké Mýto – západ. Komunikace bude zároveň sloužit jako severní obchvat Vysokého Mýta.
„Je to stavba, která zahrnovala původně i obchvat Chocně. Máme to rozdělené na tři etapy s tím, že nejblíž realizaci je první a druhá etapa. Přemosťuje Loučnou a zároveň také železniční koridor a napojuje se na stávající II/312, což je krajská komunikace,“ uvedl dříve hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (3PK).
Kraj už má hotovou kompletní projektovou dokumentaci k územnímu řízení. K dispozici je i projektová dokumentace pro stavební povolení na první a druhou etapu. Archeologický výzkum by měl začít podle hejtmana Netolického v roce 2026. Samotná výstavba pak v letech 2027 a 2028.