Má váš let zpoždění, nebo je úplně zrušený? Nevzdávejte to, často máte nárok nejen na péči od aerolinek, ale i na finanční kompenzaci. Klíčové je vědět, o co žádat, kdy a kde. Přinášíme přehled práv cestujících a rad, jak postupovat.
Podle mluvčího Letiště Praha Jiřího Hannicha musí být cestující v případě zpoždění nebo zrušení letu hlavně v kontaktu se svou aerolinkou, která mu poskytne informace.
Ubytování i doprava na místo
Při zpoždění letu může letecká společnost nabídnout cestujícím například občerstvení. Zpravidla se to děje formou poukázek, které lze uplatnit přímo na letišti. Některé letecké společnosti tyto poukázky zasílají cestujícím elektronicky. V ostatních případech je cestujícím poskytne handlingová společnost v papírové formě.
„Jestliže se let uskuteční až následující den, než bylo původně plánováno podle letového řádu, letecký dopravce nabídne cestujícím skrze handlingovou společnost náhradní ubytování, potažmo i dopravu z letiště do hotelu a zpět. K tomu jsou k dispozici smluvní dopravci a také hotely v Praze, které v případě volné kapacity zajistí ubytování,“ přiblížil Hannich.
Cestující mají na výběr
Podle ředitele Evropského spotřebitelského centra Česko Ondřeje Tichoty je v případě zrušeného letu povinností dopravce podat informace o situaci a dalším postupu. Cestující si pak mohou vybrat mezi pokračováním cesty, anebo odstoupením od smlouvy a vrácením peněz.
„Pokud si vyberou pokračovat v cestě, pak mají právo na přesměrování na náhradní let za srovnatelných podmínek a při nejbližší možné příležitosti. Po dobu čekání také na bezplatné občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu nezbytně nutnou. Obdobně je to v případě významného zpoždění letu,“ přiblížil.
Mohlo by vás zajímat
Za určitých okolností mohou mít cestující podle Tichoty právo na paušalizovanou náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na vzdálenosti letu. Do 1500 kilometrů je kompenzace 250 eur, ve vzdálenosti 1500 kilometrů až 3500 kilometrů pak činí 400 eur a v ostatních případech 600 eur. V případě zpoždění je situace obdobná.

Tichota také uvádí, že pokud dopravce neposkytne bezplatnou péči, včetně hotelu a dopravy do něj, mají lidé právo na proplacení nákladů na ubytování, které si museli zajistit sami.
Jak řešit spory
Evropské spotřebitelské centrum pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska, Islandu a Velké Británie. A letecká doprava je v tomto přeshraničním ohledu nejčastější oblastí. Za poslední dva roky asistovalo Evropské spotřebitelské centrum ve více než 500 sporech cestujících s aerolinkami, které odmítly plnit své povinnosti.
„Mimosoudního řešení se podařilo dosáhnout v přibližně 50 procentech. V dalších více než třech stovkách případů v oblasti letecké dopravy lidé dostali radu, jak v konkrétní problémové situaci postupovat. A zjistili, jak se domáhat svých práv pomocí přeshraničních zjednodušených formulářových žalob pro spory v Evropské unii,“ poznamenal Ondřej Tichota.
Lhůta je půl roku
Právní poradce Sdružení obrany spotřebitelů Filip Tedenac upozorňuje, že kompenzace je možné se domáhat do šesti měsíců od daného letu. Vhodné je podle něj doložit veškeré doklady k letenkám a odletu, zadokumentovat si informace o zpoždění letu a přiložit veškeré další výdaje spojené se zpožděním.
„V případě negativního stanoviska letecké společnosti, nebo jeho úplné absence po dobu dvou měsíců pak má zákazník možnost podat stížnost k Úřadu pro civilní letectví,“ doplnil. Český Úřad pro civilní letectví rozhoduje v případě letů, které odlétají z letiště na území České republiky, nebo v případě odletů z letiště mimo Evropskou unii na letiště na území Česka, pokud šlo o eurounijního dopravce.
Nárok na kompenzace není automatický
V případě letů z členských států EU do Česka je nutné kontaktovat Úřad pro civilní letectví nebo jeho obdobu v daném členském státě. Nárok na kompenzace ale není automatický. Pokud za zpožděním nebo zrušením letu stojí příčiny, které aerolinka nemůže ovlivnit, cestující je nezíská. Může jít například o nepřízeň počasí, bezpečnostní hrozbu nebo nestabilní politickou situaci.
Kompenzace nemusí nevznikat ani v případech, kdy letištní provoz ovlivní stávka letištního personálu nebo řídících letového provozu. To pak záleží na rozhodnutí konkrétních leteckých společností, zda i v takové situaci kompenzaci poskytnou.