Výstavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem získala kladné stanovisko v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Po téměř 30 letech průtahů je tak komunikace blíže k realizaci.
Výstavba jednotlivých úseků by měla začít, po získaní stavebního povolení, v letech 2026 až 2032. Projekt bude financovaný ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Posuzovaná část dálnice v délce 23,12 kilometru zahrnuje tři úseky Pohořelice – Nové Mlýny, přechod přes vodní nádrž Nové Mlýny a část Nové Mlýny – státní hranice.
V současnosti je v provozu pouze úsek Brno – Pohořelice. Stavby Rajhrad–Pohořelice a Pohořelice-obchvat byly uvedeny do provozu už v roce 1996.
O finální podobě se teprve rozhodne
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je získání kladného stanoviska EIA pro dostavbu dálnice D52 zásadním milníkem. „Věřím, že se nám podaří dokončit tuto významnou stavbu kolem roku 2032,“ uvedl ministr. Dodal, že EIA otevírá cestu k dalším fázím přípravy.

Předpokládané náklady na úsek Nové Mlýny – státní hranice jsou 4,1 miliardy korun bez DPH a na úsek Pohořelice – Nové Mlýny 2,5 miliardy korun bez DPH. Kolik bude stát dálniční úsek, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny, vyplyne ze zvolené technologie. Povede buď přes most, anebo na násypu. O jeho finální variantě rozhodne Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
„Samostatný násyp nebo estakáda přes horní nádrž jsou z pohledu dopadů na okolní přírodu i lidské zdraví proveditelné, bude tedy na ŘSD, jakou variantu zvolí,“ sdělil ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). EIA umožňuje obě varianty. Zároveň pro celkovou dostavbu dálnice podle ministra obsahuje 96 podmínek, které bude nutné dodržet.
Mohlo by vás zajímat
Obchvat i protihlukové stěny
Podle Hladíka se v rámci projektu zohlednily také výhrady obcí a veřejnosti. Mezi hlavní připomínky patří například vybudování obchvatu kolem Pohořelic Nové vsi, výstavba protihlukových stěn, možné propojení obcí Perná a Dolní Dunajovice pod koridorem budoucí dálnice D52, ochrana vodního zdroje Nová Ves či vybudování čtyřmetrových zábran proti střetu a rušení ptáků. Dálnice také nebude osvětlená.
Šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl řekl, že po dokončení celé trasy D52 a jejím napojení na rakouskou A5 se cestovní doba mezi Brnem a Vídní zkrátí až o 30 minut: „Řidiči se vyhnou průjezdům obcemi a získají komfortní a bezpečné spojení po celé trase. To je přínos nejen pro osobní dopravu, ale i pro mezinárodní přepravu zboží.“
Lepší propojení s Rakouskem
Posun u výstavby dálnice D52 vítá také hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL). Dálnice je podle něj pro kraj velmi důležitá, zlepší dopravní propojení s Rakouskem a také přinese pozitivní dopady pro místní ekonomiku a kvalitu života obyvatel.
Začátkem června vydal Krajský úřad Jihomoravského kraje územní rozhodnutí také na 1. etapu silnice I/73 od Bořitova do Svitávky. V současnosti se vypořádávají připomínky z podaných odvolání. „Předpokládáme, že stavební povolení bude vydáno příští rok,“ sdělila senátorka Jaromíra Vítková (KDU-ČSL).