Na obou okruzích Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) ve Velimi nově funguje jednotný evropský zabezpečovač (ETCS). Nová infrastruktura umožní testování širší škály vlaků. A může přitáhnout další zákazníky.
Širší pokrytí traťové části ETCS i na takzvaný Malý zkušební okruh zabralo podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského zhruba osm měsíců. Celkové náklady na investici dosáhly přibližně 50 milionů korun. Zabezpečovač instalovala společnost AŽD Praha.

„Přesunutí části zkoušek ETCS na Malý zkušební okruh jako vedlejší efekt uvolňuje kapacitu jinak extrémně vytíženého Velkého zkušebního okruhu. Ten může být nabídnut zákazníkům i pro jiné typy zkoušek, které není možné na Malém zkušebním okruhu realizovat,“ poznamenal Šťáhlavský.
Jako první komerční zákazník zamířila pod plným dohledem ETCS L2 ve čtvrtek na Malý zkušební okruh společnost Alstom.
Zkušební okruhy jako zlaté vejce
Variabilita traťových konfigurací ETCS na okruzích podle Šťáhlavského umožňuje nabídnout zákazníkům široké spektrum scénářů pro testy palubních jednotek zabezpečovače. Je možné se přizpůsobit zákaznickým požadavkům a testování se neomezuje jen na vozidla určená pro provoz v České republice.
Stěžejní je ale provádění takzvaných testů kompatibility. Jedná se o službu VUZ, v rámci které experti prověří, zda je instalace ETCS na vozidle kompatibilní se systémem ETCS provozovaným na síti Správy železnic. Do budoucna technologii na okruhu doplnění také další funkce, které umožní testy s automatickým vedením vlaku. Malý zkušební okruh tak bude sloužit jako polygon pro jejich komplexní zkoušení.
Mohlo by vás zajímat
Výzkumný Ústav Železniční patří do portfolia Českých drah. Podle výroční zprávy dosáhl v roce 2024 výnosů celkem 1,04 miliardy korun. Na nárůstu tržeb se podílel právě velký zájem o služby zejména Velkého zkušebního okruhu.