Bezpečnostní situace se proměňuje a na nové hrozby musí reagovat i mezinárodní letiště. Větší bezpečnost toho v pražské Ruzyni mají zajistit i stavební úpravy a modernější technologie.
Česká mezinárodní letiště patří do kritické infrastruktury státu a zohledňovat musí nejen zhoršení mezinárodní bezpečnosti, ale také kybernetické hrozby, snahu o narušení kritických prvků, sabotáže a množící se dezinformace i destabilizaci společnosti.
Úpravy prostoru i technologie
Reakcí na aktuální hrozby jsou podle mluvčí Letiště Praha Denisy Hejtmánkové například rozvoj v oblasti ochrany před bezpilotními prostředky nebo třeba urbanistické řešení veřejného prostoru s ohledem na možné útoky pomocí vozidla.
Letiště Václava Havla Praha zároveň monitoruje a testuje nové technologie. „Jako nejzajímavější oblast, které se v rozvoji věnujeme, bychom zmínili video-analytické systémy, které se díky velkému pokroku staly v posledních letech velmi efektivními v poměru k ceně,“ řekla Ekonomickému deníku mluvčí Letiště Praha.
Multifunkční kamery
Dřív se musel letištní kamerový systém kombinovat s detekčním systémem. Šlo například o magnetický kontakt na dveřích, infračervené senzory nebo prvky poplachového a tísňového systému. Poplachy se párovaly v integrační aplikaci s konkrétním kamerovým pohledem na příčinu. Dnes je možné díky pokročilým funkcím potřebné zabezpečení nastavit přímo na kameře.

Další hardware už není potřebný, kamery dokáží automaticky vyhodnotit například otevření dveří, průchod lidí nebo pokus o překonání oplocení. Systém je podle mluvčí nejen jednodušší na instalaci a provoz, ale ve výsledku i levnější.
„Paralelně s tím se velmi rychle vyvíjí i bezdrátové technologie. Moderní aplikace jsou lépe vybaveny pro potřeby integrace, což nám mimo jiné umožňuje řešení některých případů, které dříve byly příliš složité, nebo nákladné. Obecně lze říci, že technologický pokrok přináší zejména úspory a vyšší flexibilitu,“ dodala.
Mohlo by vás zajímat
Nový radarový systém
Nedávno letiště vypsalo veřejnou zakázku na nový radarový systém, který sleduje čtyřiadvacetikilometrový perimetr okolo areálu. Aktuálnímu systému z roku 2012 končí jak životnost i servisní podpora. Předpokládaná cena tendru je 85 milionů korun. Investice do technologií zabezpečení perimetru jsou podle mluvčí v rámci celkových investic do bezpečnosti letiště marginální. Celkové finance vynakládané na bezpečnost ale podle ní není možné specifikovat.
Do detailů jednotlivých opatření nebo výše investic nechce zacházet ani Letiště Brno-Tuřany. Podle mluvčí Karoliny Gnědin by otevřené sdílení takových informací mohlo narušit jejich účinnost a celkovou bezpečnostní strategii letiště.
„Mezinárodní letiště podléhá přísným bezpečnostním pravidlům a standardům, které vyplývají z mezinárodní a evropské legislativy, ale i požadavků národní autority, jako je Úřad pro civilní letectví. Status mezinárodního letiště s sebou nese odpovědnost za zajištění ochrany letiště a jeho uživatelů před protiprávními činy,“ uvedla pouze na dotazy Ekonomického deníku.
Rychlejší odbavení
Místem, na které se letiště zejména zaměřují, jsou i bezpečnostní kontroly. Pražské letiště například posílilo tým kontrolorů a nedávno dokončilo také instalaci šesti nových CT rentgenů, díky nimž mohou nechat lidé v příručních zavazadlech elektroniku a tekutiny, což má výrazně urychlit kontrolu.
Na brněnském letišti začal v červnu fungovat nový systém automatizované hraniční kontroly easyGo, který zprovoznilo Ředitelství služby cizinecké policie. Systém provozuje také pražské letiště.
Cestujícím z Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru a Švýcarska, kteří jsou starší 15 let a disponují platným biometrickým cestovním pasem, umožní rychlejší průchod kontrolou.
Senát také na začátku července schválil změnu v určování provozovatelů kritické infrastruktury a posílení jejich bezpečnosti. Norma má zajistit lepší sdílení informací a ověřování pracovníků a zavádí také portál kritické infrastruktury.