Evropská komise oznámila plány na delší osvobození elektrických a vodíkových nákladních vozidel od mýtného až do roku 2031. Tento krok lze považovat za zásadní pobídku pro dopravce k modernizaci vozového parku a splnění emisních cílů.

Navrhované prodloužení navazuje na aktualizaci směrnice o eurovinětách z roku 2022, která umožňuje unijním zemím osvobodit nákladní vozidla od mýtného, pokud disponují ekologickým pohonem.

Cílem je urychlit přechod na nákladní dopravu s nulovými emisemi, protože počet těchto nákladních vozidel zůstává na evropských silnicích nízký. Nákladní doprava se přitom podílí více než sedmi procenty na celkových emisích CO₂ v Evropské unii. I proto je zásadní pro naplnění klimatických cílů EU, aby po evropských silnicích a dálnicích jezdilo stále více elektrických a vodíkových nákladních aut.

Naftové motory zatím dominují

Jaké konkrétní změny vyžaduje urychlení tohoto procesu?

I když podíl nových nákladních vozidel s nulovými emisemi registrovaných v unijním bloku v prvním čtvrtletí 2025 vzrostl na 3,5 % (z 2 % v prvním kvartálu 2024), dieselová nákladní vozidla dominují evropskému vozovému parku. Stále totiž tvoří více než 90 % všech těžkých nákladních vozidel na silnicích. Bateriová elektrická a vodíková nákladní vozidla představují méně než jedno procento z jejich celkového počtu.

Mohlo by vás zajímat

Evropský komisař pro dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas zdůraznil, že EU musí podporovat evropské společnosti a „odměňovat ty, které jsou průkopníky v přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku“. S přibližně šesti miliony těžkých nákladních vozidel na evropských silnicích je tlak na zelené alternativy stále více naléhavý.

Příliš drahé nákladní vozy

Osvobození od mýtného může pomoci kompenzovat vysoké počáteční náklady na ekologická nákladní vozidla, jejichž pořizovací cena dosahuje 200 tisíc eur (4,9 milionu korun) nebo i více. Max Mollière z evropské organizace Transport & Environment tvrdí, že prodloužení výjimky je zásadní pro splnění unijních cílů v oblasti snižování emisí uhlíku.

Brusel plánuje 45% snížení emisí z nově registrovaných nákladních vozidel do roku 2030 a 90% snížení celkových emisí do roku 2040. Tyto cíle jsou součástí balíčku EU „Fit for 55“, který počítá se snižováním emisí ve všech odvětvích.

„Původní osvobození od mýtného má vypršet za šest měsíců. Což není ideální, pokud je cílem splnit všechny cíle EU. Prodloužení do roku 2031 umožní snížení emisí a pomůže dosáhnout cíle pro rok 2030,“ zdůraznil Mollière. Bez těchto pobídek by přechod na ekologické nákladní vozy mohl stagnovat. Což by podkopalo širší úsilí EU o dekarbonizaci, varoval.

„Komise pracuje také na mobilním nabíjení, úpravách užitečného zatížení a řadě dalších opatření, která mají vytvořit nezbytnou infrastrukturu pro ekologické nákladní vozy,“ vysvětlil Mollière.

Chybějící infastruktura

Podpora infrastrukturních projektů je zásadní. Omezená dostupnost dobíjecích stanic pro elektrické nákladní vozy totiž představuje jednu z hlavních překážek jejich širokého přijetí. Úplný přechod na bezemisní varianty nákladní dopravy bude vyžadovat značné investice do infrastruktury, jako je vytvoření sítě dobíjecích stanic a zařízení pro údržbu nákladních aut.

Evropská komise vyčlenila finanční prostředky na zelenou dopravní infrastrukturu. Mimo jiné ve formě nástroje pro infrastrukturu alternativních paliv (AFIF), který podporuje zavádění vysokokapacitních dobíjecích stanic a vodíkových čerpacích stanic pro dálkovou nákladní dopravu. Pokud výjimka projde, klíčové cíle by měly zůstat nezměněny.

Ačkoli výjimka nyní zvyšuje atraktivitu nákladních vozidel s nulovými emisemi, nebude trvat věčně. Odhady hráčů z dopravního sektoru předpovídají, že elektrická a vodíková nákladní vozidla dosáhnou parity nákladů na vlastnictví s dieselovými nákladními vozidly mezi roky 2030 až 2035.

Rozhodující okamžik

Podle společné studie PwC Strategy & a Fraunhoferova institutu by úplná elektrifikace vozového parku mohla do roku 2040 snížit emise ze silniční dopravy v EU o přibližně 370 milionů tun CO₂ ročně. To odpovídá snížení o téměř 70 % oproti současné úrovni. Náklady na produkci ekologických nákladních vozidel se sníží s rostoucí výrobou a lepšími technologiemi baterií, potvrdil Mollière.

„Náklady závisí na dojezdu nákladního vozidla. Pokud se dojezd zvýší z 500 kilometrů na 1 000 kilometrů, velikost baterie se zdvojnásobí. To zvyšuje cenu. Takže některá ekologická vozidla pro dálkovou přepravu mohou zůstat drahá i v roce 2040,“ varoval nicméně výzkumník z organizace Transport & Environment.

Přechod na nákladní dopravu s nulovými emisemi se může zdát jako běh na dlouhou trať. Ale ve skutečnosti budou rozhodnutí učiněná v nadcházejících měsících klíčová pro udržení snižování emisí v dalších letech.

Návrh na osvobození od mýtného nyní přechází do běžného legislativního procesu, který vyžaduje schválení jak Evropským parlamentem, tak Radou EU.