Na první pohled běžný prodej automobilu, skrytá exekuce ale může znamenat, že vůz nikdy skutečně vlastnit nebudete. Je možné se tomu bránit?

Na problém upozorňuje například poslanec a místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO). „V Česku se rozmáhá praktika, kdy lidé kupují vozy zatížené exekucí. Na první pohled je vše v pořádku – technický průkaz, přepis, běžná kupní smlouva. Jenže auto formálně náleží do majetku dlužníka, který jej nesmí prodat. A výsledkem je, že nový majitel vůz bez náhrady ztratí,“ uvedl politik na sociální síti LinkedIn.

Je to systémové selhání

Kolovratník dodal, že ačkoli exekutoři informují o zástavě vozidla, úřady s tímto údajem při přepisu nijak dál nepracují. Podle něj tak systémově selhává propojení mezi státní evidencí, registrem exekucí a přepisy vozidel.

Kupující mohou tápat. Ilustrační snímek. Zdroj: Pixabay

Podle mluvčí ministerstva dopravy Aleny Mühl by nic neřešil ani zápis o exekuci v registru silničních vozidel. Registr je neveřejný a před koupí se zákazník nemůže dozvědět, zda v něm figuruje nějaký záznam.

Kvůli ochraně osobních údajů se veřejně vydávají pouze technická data.

Nepřístupný registr

Automobil se podle Mühl prodává a kupuje podle občanského zákoníku. Prodej se do registru silničních vozidel nahlašuje až potom, co se uskutečnil, a to maximálně do 10 dnů. „Kupující tedy v okamžiku administrace zápisu do registru silničních vozidel má vozidlo. Nemá už peníze a vozidlo mu bude pravděpodobně zabaveno. Vlastnická práva se v registru vozidel nepřezkoumávají, jen se zapisuje už nastalá skutečnost,“ uvedla mluvčí.

Pokud by se informace o exekucích přeci jen do registru silničních vozidel zapisovala, není v současnosti podle ní právně stanoveno, co by takový zápis pro žadatele o změnu vlastníka měl znamenat. „Nezapsáním změny vlastníka by kupující peníze zpět nedostal. Jediným řešením je tedy jednotná evidence všech exekučních titulů, která by byla veřejná, aby se s touto informací mohl seznámit kupující před samotnou koupí vozidla,“ upozornila.

Mohlo by vás zajímat

Jde o nastavení exekucí

Podle mluvčí Aleny Mühl se jedná spíš o samotné principiální nastavení exekucí. Ministerstvo dopravy by se podle ní nebránilo v případě nastavení změny pravidel spolupráci s ministerstvem spravedlnosti, které má exekuce na starosti.

Tento resort ale aktuálně na tom, aby se údaje o exekucích propisovaly do registru vozidel, nepracuje. Ekonomickému deníku to sdělil mluvčí Michal Pleskot. „Centrální evidence exekucí je vedena Exekutorskou komorou České republiky, registr silničních vozidel spravuje ministerstvo dopravy. Zájemce o koupi vozidla evidovaného v registru silničních vozidel může zjistit, zda je vlastník příslušného vozidla povinným v exekuci, z centrální evidence exekucí,“ uvedl.

Rozšířené STK?

Pleskot také dodal, že ministerstvo dopravy má podle posledního jednání za to, že registr silničních vozidel by případně měl obsahovat údaje o všech exekucích. Tedy i exekucích vedených podle správního nebo daňového řádu správními orgány, například finančními úřady. Upřesnil, že daňové exekuce jsou v kompetenci ministerstva financí, zatímco správní exekuce v kompetenci ministerstva vnitra.

Kolovratník navrhuje, aby bylo možné zjistit exekuce v rámci technických kontrol (STK). Poznamenal také, že nesouhlasí s aktuálním prodloužením platnosti evidenčních kontrol na dva roky. „Dával jsem pozměňovací návrh, aby kromě dvou let, které můžeme ponechat, přibyla takzvaná jednorázová kontrola při změně majitele,“ dodal. Návrh ale neprošel.

„Určitě chci tento návrh na ochranu spotřebitele zkusit prosadit znovu. A právě zde, u této jednorázové evidenční kontroly, by bylo fajn přidat novou povinnost, aby STK ověřila, zda vozidlo není kradené nebo v exekuci,“ uvedl Kolovratník. Spotřebitelé by podle něj byli chráněni před podvodníky.