Návrh Evropské komise, který má zavádět každoroční technické kontroly pro vozidla starší deseti let i povinné zapisování ujetých kilometrů neprošel Senátem. Že jde o nadbytečnou regulaci, znělo i ve výborech dolní a horní komory.

Česká republika zdůrazňuje nutnost zachovat pro kontroly současný dvouletý interval. „Toto je oblast, kde je Česká republika aktivní. Znovu dáváme dohromady státy, které mají podobný názor na věc, abychom dokázali zabránit některým regulacím, které pokládáme za nešťastné a zbytečně zatěžující,“ uvedl k materiálu před senátory ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Další administrativní zátěž

Za přemrštěné označil ministr to, aby se „s každou výměnou pneumatik povinně zaznamenávalo, kolik má auto najeto“. Ve výsledku by to podle Kupky znamenalo další administrativní a byrokratickou zátěž. „Evropská unie sice možná na jednu stranu páchala dobro, ale na druhou stranu by se střílela do vlastních nohou,“ uvedl Kupka.

Čtěte také: Čeští zákonodárci řekli NE. Technickou a měření emisí každý rok považují za „buzeraci“

Evropská komise navrhuje kromě každoroční technické kontroly u osobních automobilů a dodávek, které jsou starší než deset let, roční prověrky emisí a dálkové měření emisí a hluku přímo v provozu. Členské státy by měly během kontrol emisí prověřit ročně až 30 procent vozového parku. Podle ministra Kupky není technický stav vozidel příčinou dopravních nehod a kontroly by znamenaly jenom zátěž.

Mohlo by vás zajímat

Šikanózní opatření

Návrh Evropské komise den před projednáváním v Senátu narazil také v senátním Výboru pro záležitosti Evropské unie. Senátor Tomáš Slabý (za hnutí Tábor 2020) upozornil na to, že by každoroční technické kontroly znamenaly zvýšené náklady například pro záchranné složky. Návrh označil za šikanózní opatření. Senátorka Hana Suchá naopak vyzvala k evropské harmonizaci pravidel, důvodem je například i špatný stav vozidel v některých členských státech, jako příklad jmenovala Rumunsko.

Jednání
Jednání senátního výboru pro záležitosti Evropské unie. Foto: Senát ČR

Jediným bodem, který politici uvádějí jako kladný, je elektronizace dokladů. Osvědčení o registraci vozidla by nově bylo vydávané v elektronické podobě. 

Návrh odmítl v polovině června také sněmovní hospodářský výbor.

Paliva musí opět projednat Sněmovna

Senát dnes zároveň vrátil Poslanecké sněmovně k dalšímu projednání novelu, která reaguje na nařízení Evropské unie a řeší zavádění alternativních leteckých paliv. Horní komora do normy vložila legislativně technické opravy, které jsou nutné kvůli schválení novely energetického zákona.

Podle EU současný systém emisních povolenek pokrývá pouze lety, které začínají i končí v Evropě. Zpoplatněno je tak přibližně dvacet procent emisí. Členské státy se proto loni dohodly na postupném zpoplatnění dalších emisí v letectví a vyřazení bezplatných emisních povolenek.

Námořní úřad

Senátoři naopak schválili novelu zákona o námořní plavbě, opět jde o ladění české legislativy s evropským právem. Zákon řeší užívání obnovitelných paliv v námořní dopravě a mění zákon o správních poplatcích. Detailněji dělí například i kategorie námořních jachet.

Roli národního námořního úřadu bude zastávat ministerstvo dopravy. „Nebojte se, nebude to znamenat žádné dramatické zásahy do rozpočtu České republiky, neboť v tuto chvíli nedisponujeme žádnou námořní obchodní lodí, kde bychom museli provádět výkon zmíněného námořního úřadu. Nicméně musíme mít pro případ, že by se třeba nějaká taková loď v budoucnu vyskytla, uzpůsobenou českou legislativu,“ poznamenal k tomu ministr Kupka. Norma nyní zamíří pro podpis k prezidentovi.