Správa železnic finišuje s přípravou jízdního řádu pro příští rok. Už nyní je ale jasné, že se ještě výrazněji projeví dlouhodobé problémy s přetíženou kapacitou na síti. Jedním z nejproblematičtějších míst bude pražské hlavní nádraží.
Výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) Petr Moravec upozorňuje na to, že se právě v centru hlavního města sbíhá několik problémů najednou.
Dlouhé ComfortJety
Středočeský kraj a organizace Ropid, kteří organizují městskou a příměstskou hromadnou dopravu v pražské aglomeraci, objednaly společně další linky, které tam zajíždějí a kapacitu využívají. Na organizaci dopravy na hlavním nádraží má vliv i to, že České dráhy začaly nasazovat na dálkové spoje soupravy ComfortJet.

„Dřív se mohly na jednom peronu odbavovat dva kratší vlaky, když ale přijde ComfortJet, zabere celé nástupiště. Jsme pochopitelně rádi, že je železniční doprava stále více využívaná, ale narážíme tím na kapacitní nedostatečnost české železniční infrastruktury,“ uvedl Moravec.
Rekonstrukce pražských nádraží
Do stávající situace vstupuje i fakt, že se rekonstruují další významné pražské železniční uzly, které by byly schopny odbavit jak dálkovou, tak i příměstskou dopravu. Omezený je provoz je na Masarykově nádraží i na smíchovském nádraží. Alternativa, kam jinam by v Praze mohly vlaky zajíždět, přitom není. V úvahu by podle Moravce přicházelo nádraží v Holešovicích nebo ve Vysočanech. Další velká pražská nádraží jako Vršovice nebo Libeň nejsou vhodná, protože je z nich do centra hlavního města pouze tramvajové spojení. Správa železnic nabízí využití nového nádraží Praha-Bubny, to ale zatím není dokončené.
V souvislosti s pražským hlavním nádražím Moravec hovoří také o takzvaných dobách obratu, kdy se přepřahají lokomotivy. I tento čas hraje v kapacitě nádraží roli. Logicky trvá kratší dobu, když strojvedoucí pouze přejde na opačné stanoviště. To jde ale například jen u souprav CityElefant a RegioPanter Českých drah nebo souprav Flirt dopravce Leo Express.
Mohlo by vás zajímat: Proč je UI a UX design klíčový pro úspěch digitálních produktů
Mohlo by vás zajímat
Chybí osmý perón
Kapacitu hlavního nádraží by podle Moravce pomohla navýšit výstavba osmého nástupiště, kde by mohly být dočasně odstaveny vlaky s delším pobytem. V hlavním městě má pomoci uvolnit kapacitu hlavního nádraží také modernizace dráhy mezi stanicemi Praha-Smíchov a výhybnou Praha-Vyšehrad, dlouhodobě se řeší nahrazení či oprava železničního mostu na Výtoni tak, aby byl tříkolejný.

Problémy s kapacitou řeší i další části České republiky. „Už dva roky přemlouváme ministerstvo dopravy, aby povolilo stavbu třetí, případně čtvrté koleje do Kolína a umožnilo tím relativně levné zkapacitnění přetíženého úseku“ uvedl Moravec s tím, že hlavní kapacitní problém se týká koridoru mezi Prahou, Kolínem, Pardubicemi a Českou Třebovou.
Shromažďování výhrad
Správa železnic aktuálně pro nový jízdní řád zapracovává požadavky. „V tuto chvíli shromažďujeme připomínky místních samospráv a dopravců, na základě kterých se bude finalizovat jízdní řád pro příští rok. Cílem je nalezení přijatelné varianty pro všechny strany,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Problémy s kapacitou řešila Správa železnic v loňském roce zejména v úseku mezi Prahou a Českým Brodem, na trati mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou nebo na trasách Ostrava-Svinov – Ostrava hlavní nádraží nebo Velim – Záboří nad Labem.
Až dojednáme
Kde přesně hrozí přetížení nyní, bude podle Gavendy možné specifikovat až po ukončení jednání. „Případné další kroky jsou pak určeny ustanovením zákona o dráhách,“ sdělil mluvčí Správy železnic Gavenda. Při sestavování řádu by měla státní organizace v maximální možné míře vyhovět žádostem všech osobních i nákladních dopravců, aby žádný z nich nebyl diskriminován.
Podle dřívějšího vyjádření státní organizace probíhají práce na jízdním řádu v podstatě celoročně. Začínají spolu se začátkem platnosti předešlého plánu a konečný návrh jízdního řádu na následující rok po zapracování připomínek bývá hotový na přelomu léta a podzimu.