Po sérii architektonických soutěží zaměřených na terminály vysokorychlostní železnice otevírá Správa železnic další výzvu – vypsala soutěž na podobu mostu přes řeku Oslavu ve Velkém Meziříčí. Stavba bude součástí vysokorychlostní trati mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší.
Soutěž státní organizace vyhlásila jakou dvoufázovou a otevřenou. „Mosty na vysokorychlostní trati jsou výraznými stavbami, proto je důležité přistupovat k jejich návrhu z technické i estetické stránky, aby zapadaly do krajiny a zároveň ji obohatily o nový vizuální prvek,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Cílem anonymní soutěže je také nalézt řešení, které obstojí i po ekonomické stránce.
Výsledky budou v roce 2026
Most má být přibližně 480 metrů dlouhý. Koleje se budou nacházet necelých 50 metrů nad hladinou Oslavy. Přesná čísla se ale podle mluvčího mohou drobně lišit v závislosti na konkrétním návrhu. „Náklady na realizaci bude možné blíže specifikovat teprve na základě řešení, které bude v soutěži vybráno,“ dodal Gavenda.
Termín podání soutěžních návrhů stanovila Správa železnic do 29. srpna. Finalisté poté postoupí do druhého kola, ze kterého vzejde vítězný návrh mostu. „Konečné výsledky bychom měli znát během příštího roku. Do druhého kola postoupí až pět uchazečů, mezi které se rozdělí celkem pět milionů korun. Dalších pět milionů se pak rozdělí mezi první tři oceněná místa,“ upřesnil mluvčí.
Nejen most, ale i terminál a sjezdy
Kromě aktuálně vyhlášené soutěže na most ve Velkém Meziříčí se koná také soutěž na podobu přemostění Sázavy a Sázavky. Termín pro podání návrhů vypršel 6. června, došlé návrhy se nyní hodnotí.
Úsek mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší je součástí plánované vysokorychlostní železniční trati, která má spojit Prahu a Brno s Ostravou a Polskem. Zahájení realizace úseku předpokládá Správa železnic v roce 2031 a ukončení stavby v roce 2036.
Mohlo by vás zajímat
Stavba VRT Vysočina II navazuje na vysokorychlostní železniční tratě Střední Čechy a Vysočina fáze I. Součástí bude výstavba terminálu poblíž dálnice D1 u Jihlavy. Stavba zahrnuje také vybudování sjezdů z vysokorychlostní železnice na stávající trať Havlíčkův Brod – Jihlava, a to včetně novostavby trati pro přímé napojení stanice Jihlava město.
Mohlo by vás zajímat: Jak si zachovat soukromí a zároveň profesionální image? Virtuální sídlo je řešením
Z Prahy do Brna za hodinu
Podle informačního letáku Správy železnic pro úsek ze Světlé nad Sázavou do Velké Bíteše hledá státní organizace zhotovitele pro projektovou dokumentaci. Pro úsek VRT Vysočina I, který spojuje Velkou Bíteš s Brnem, se zpracovává dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby.

K celému spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou Správa železnic uvádí, že cestující po jejím dokončení z Prahy do Brna dojedou za hodinu, z Prahy do Jihlavy pak za 52 minut. Cesta z Brna do Ostravy zabere 36 minut a trasu Praha – Ostrava bude možné zvládnout vlakem za 1 hodinu a 36 minut.
Správa železnic tento týden také vybrala vítězný návrh terminálu vysokorychlostní železnice Kořenice-Bečváry. První místo získal český ateliér Boele v čele s architektem Pavlem Fajfrem. Porotu přesvědčil jasným dopravním řešením, krajinářskou střídmostí a přirozeným zasazením mezi okolní obce. Terminál, který bude stát mezi obcemi Kořenice, Pučery a Bečváry, má sloužit jako přestupní uzel na trati mezi Prahou a Brnem a odbavit až čtyři tisíce cestujících denně.