Náklady na údržbu, opravy a generálky vojenských letadel se v příštích letech nejspíš celosvětově zvýší, protože moderní letadla tvoří stále větší část flotil. Vyplývá to z analýzy globální poradenské společnosti Oliver Wyman.
Analytici této poradenské firmy Doug Berenson, Livia Hayesová a Ian Ferguson tvrdí, že globální trh s údržbou, opravami a generálními opravami vojenských letadel (maintenance, repair, and operations – MRO) dosáhl v roce 2025 celkové výše zhruba 97 miliard dolarů.
Více než 111 miliard dolarů
Tato čísla se v příštím desetiletí velmi pravděpodobně změní, protože výdaje porostou přibližně o 1,4 procenta ročně. To znamená, že do roku 2035 by armády mohly na MRO vynaložit více než 111 miliard dolarů, upozornil portál Defense News, který analýzu od společnosti Oliver Wyman získal jako první.
Analýza má název Rostoucí náklady armády na nejmodernější technologie: Proč budou světové vzdušné síly vynakládat více prostředků na MRO svých flotil.
V analýze stojí, že klíčovým faktorem, který vede k vyšším nákladům na MRO, je rostoucí počet moderních letounů, například F-35 Joint Strike Fighter. Tyto stroje přinášejí výrazně sofistikovanější schopnosti, jako je například technologie stealth, než starší letouny. Jejich složitý software, pokročilé pohonné systémy, exotické materiály a další technologie ale vyžadují více servisních hodin a vyšší provozní náklady.
Mohlo by vás zajímat
Více než 1 170 F-35 do celého světa
Společnost Lockheed Martin uvádí, že dodala více než 1 170 letounů F-35 do celého světa. Americké letectvo má nyní asi 471 letounů F-35A a plánuje koupit 1 763 těchto stíhaček. S jejich pořízením počítá i česká armáda.
Zpráva uvádí, že ze zhruba 310 stíhacích letounů, které každoročně nakoupí armády po celém světě, tvoří F-35 přibližně polovinu. V současné době jsou to 2,2 procenta celosvětové flotily. Podle předpokladů podíl F-35 v příštím desetiletí vzroste na 4,7 procenta.
„Do roku 2035 budou F-35 představovat 9,5 procent globálních výdajů na MRO, tedy víc než dvojnásobek dnešního podílu,“ uvádí analýza.

Nemůžou za to jen F-35
F-35 však nejsou jedinými moderními letouny, jejichž počty ve vojenských flotilách stoupají. Americké letectvo pracuje na dvou letounech šesté generace, stealth bombardéru B-21 Raider a stíhačce F-47, známé také jako Next Generation Air Dominance.
A stroje 5. generace vyvíjejí i další země. Poslední zprávy zazněly z Turecka.
Na prestižním tureckém leteckém festivalu – Teknofestu, oznámila společnost Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ) novou klíčovou informaci. Pracuje na rozšíření letových zkoušek a urychlení výroby prototypů stíhačky 5. generace – Kaan. Společnost uvedla, že usiluje o dodání prvních letadel tureckému letectvu v roce 2028. Turci by tak byli po USA s F-35, Číně s J-20 a Rusku se Su-57 čtvrtou zemí, která dostala do vzduchu vlastní letouny s technologií stealth.
Drazí pobočníci v boji
Ale zpět do USA. Tamní letectvo chce také vytvořit flotilu více než 1 000 poloautonomních bezpilotních letounů, známých jako kolaborativní bojové letouny. Létaly by po boku pilotovaných stíhaček. Letectvo spolupracuje s firmami General Atomics a Anduril Industries na první iteraci CCA.
Americké námořnictvo, stejně jako evropské a asijské armády, se také intenzivně zabývá vlastními stíhačkami 6. generace. Zpráva uvádí, že vlády by měly při navrhování těchto letounů zohlednit vliv nákladů na údržbu a opravy na rozpočet.
Zpráva rovněž uvádí evropské letouny, jako je Airbus A400M Atlas, pokročilé těžké dopravní letadlo, a vrtulník NHIndustries NH90 jako příklady složitých letadel určených pro vojenské flotily.

Dramatický nárůst. Jaká bude cena za připravenost?
Analýza uvádí, že komplexní letadla má nyní přibližně 11 procent vojenských flotil. Za deset let to bude až 17 procent. Flotily NATO už nyní vynakládají na komplexní letadla přibližně 16 procent svých rozpočtů na MRO. Do roku 2035 se tento podíl zvýší na 26 procent.
Rostoucí význam bezpilotních letounů ve válce, zejména na Ukrajině, rovněž způsobuje růst výdajů na MRO. Za posledních pět let hlavní vzdušné síly po celém světě doplnily své flotily o 350 bezpilotních letounů, čímž jejich celkový počet přesáhl 1 400 kusů. Očekává se, že v příštím desetiletí se tento počet více než zdvojnásobí a dosáhne 3 460 kusů .
„Výdaje na MRO na bezpilotní letouny začaly růst rychleji než na globální flotilu. Kromě zvýšené sofistikovanosti novějších platforem byla přehnaná poptávka vyvolána potřebami letadel souvisejícími s tři roky trvajícím konfliktem na Ukrajině. Pro vlády provozující tato letadla přinese nadcházející období vyššího růstu značné výzvy a otázky, nakolik je připravenost dostatečná,“ uvádí dále analýza.
Vlády budou muset najít rovnováhu mezi více prioritami, a to včetně určení, jak cenná je vysoká připravenost letadel v porovnání s rostoucími náklady na jejich údržbu.
Rozšíření dodavatelských řetězců bude nutné
AnalýzaOliver Wyman podle Defence News konstatuje, že letecké síly budou muset rozšířit své dodavatelské řetězce náhradních dílů, aby nebyly závislé na zdrojích, které se zmenšují nebo dokonce zanikají. Problém vysychajících zdrojů náhradních dílů se postupem času stal akutním pro letouny staré desítky let, jako je B-52 Stratofortress.
Analýza uzavírá, že pokud vzdušné síly nedokáží adekvátně financovat rostoucí výdaje na MRO, mohou tím utrpět další aspekty jejich vzdušné moci.
Argumentuje rozhodnutím amerického letectva v posledních letech snížit počet letových hodin vyčleněných pro letadla. A poukazuje na klesající míru jeho schopnosti plnit úkoly, protože se místo toho zaměřilo na zavádění nových technologií a letadel, o kterých doufá, že zmíněné nedostatky zacelí.
„Při upřednostňování modernizace letectvo sází na to, že tato rizika připravenosti zvládne,“ uzavírá analýza společnosti Oliver Wyman.