Cestující vlaky ví, že ve Švýcarsku a Rakousku jezdí železnice obvykle na čas. Na druhou stranu v Bavorsku jsou zpoždění a rušení vlaků nepříjemným každodenní jistotou. Loňský rok se do dějin německé železnice zapíše novým – negativním – rekordem.

Bavorské regionální vlaky byly v loňském roce zpožděny nebo zrušeny častěji než kdykoli od železniční reformy v roce 1994.

Podle nových ročních statistik Bavorské železniční společnosti (BEG) se míra dochvilnosti v roce 2024 zhoršila z 87 na 85,3 procenta, což znamená, že podle tohoto oficiálního hodnocení mělo zpoždění téměř 15 procent všech regionálních vlaků a vlaků S-Bahn v Bavorsku.

Osm procent spojů bylo zrušeno. Podle BEG nelze v krátkodobém horizontu očekávat žádné podstatné zlepšení.

Mohlo by vás zajímat

Zpoždění více než 6 minut

„Bohužel se jedná o nejhorší bilanci od regionalizace místní železniční osobní dopravy před 30 lety. Zpoždění a rušení vlaků stále více utvářejí každodenní život v Bavorsku a vyvolávají oprávněné rozhořčení mezi cestujícími,“ připustila generální ředitelka BEG Bärbel Fuchsová.

Podle metody výpočtu obvyklé v Německu se vlaky počítají jako nedochvilné, pokud mají zpoždění o více než šest minut.

Ministr dopravy Christian Bernreiter (CSU) označil vývoj za „ne překvapivý“. Politik CSU poukázal na to, že se jedná o celostátní problém a doufá ve zlepšení prostřednictvím oznámených investic spolkové vlády do železniční sítě.

Bohužel se jedná o nejhorší bilanci od regionalizace místní železniční osobní dopravy před 30 lety, řekla ředitelka bavorských drah Bärbel Fuchsová. Foto: BEG

Polovina zpoždění kvůli nedostatkům v infrastruktuře

Téměř polovina všech zpoždění v roce 2024 byla způsobena narušením infrastruktury a stavební činností. V souhrnu to bylo 47,2 procenta. To je o dalších 6,4 procentního bodu více než v předchozím roce (2023: 40,8 %). 

Narušení řídicí a zabezpečovací techniky, výhybek, kolejí a železničních přejezdů způsobilo 36,4 % všech zaznamenaných případů (2023: 30,7 %); častým důvodem byly zóny pomalé rychlosti způsobené závadami na trati a chybami v poloze stopy. 10,8 % zpoždění bylo způsobeno stavebními pracemi (2023: 10,1 %).

15,2 procenta zpoždění bylo způsobeno dopravními operacemi, tj. zpožděními, za která nesou odpovědnost dopravní podniky (2023: 15,6 procenta). Tak tomu bylo například v případě, že personál nebyl na místě včas nebo se zpozdilo poskytnutí vozidel. Překročení doby zdržení představovalo 13,0 % (2023: 15,1 %). Důvodem je delší doba zastavení vlaků, například vyšší počet cestujících, což znamenalo, že nástup a výstup cestujících trval déle než obvykle.

10,6 % případů bylo způsobeno bezpečností spojení, tj. zpožděním, která byla záměrně akceptována za účelem čekání na navazující cestující (2023: 11,4 %). 7,7 procenta případů bylo způsobeno vnějšími vlivy, například extrémními povětrnostními podmínkami, hraničními kontrolami a událostmi, jako jsou lidé na trati nebo zásahy záchranné služby (2023: 10,1 procenta). 4,4 procenta zpoždění bylo způsobeno technickými problémy vozidla, jako jsou poruchy pohonu nebo dveří (2023: 5,3 procenta) – závady, za jejichž prevenci a opravu jsou obvykle zodpovědné dopravní společnosti.

Uvedené hodnoty odrážejí pouze ta zpoždění, která lze připsat přímé příčině, tzv. primární zpoždění. Následná zpoždění, ke kterým dojde v dalším průběhu cesty, se nezapočítávají. Ty jsou způsobeny především efekty zpoždění způsobenými zpožděnými vlaky vpředu nebo na přejezdech.

Nejdochvilnější byla turistická linka

Nejpřesnější železnicí v Bavorsku nadále zůstává Zugspitzbahn v Garmisch-Partenkirchenu, která je využívána především turisty a jezdí pouze po jedné trase bez konkurence.

Mnichovská S-Bahn, nejpoužívanější regionální síť v Bavorsku, i norimberská S-Bahn si bilanci zhoršily. Oficiální míra přesnosti mnichovské S-Bahn byla 87 procent, zatímco Norimberská S-Bahn si vedla lépe s dobrými 93 procenty.

Extrémně nedochvilné jsou rychlíky do Prahy

Vlaky Mnichov – Praha a Mnichov – Hof jsou extrémně nedochvilné. Právě kvůli zmíněnému problému s infrastrukturou a stavbami.

Na trati Mnichov – Hof přijelo podle oficiálních údajů včas pouze 62 procent vlaků.

Ještě nespolehlivější bylo pouze spojení s českou metropolí, kde se oficiální dochvilnost pohybovala těsně pod 44 procenty.

Zrušení vlakových spojů pak nebylo způsobeno technickými závadami: Podle BEG se ve více než čtvrtině případů podílely na vnějších příčinách: stávky strojvůdců nebo nepříznivé počasí.