Možnost prodloužení rezervací i zvýšení dostupnosti jízdenek. Železniční dopravci se připravují na evropské změny pravidel, které mají usnadnit lidem cestování.
Budoucnost prodeje jízdenek je digitální – a propojená. Evropská unie chystá jednotné nařízení o digitálních rezervacích a prodeji jízdenek (SDBTR) a v procesu je i iniciativa pro multimodální služby digitální mobility (MDMS ). Jak už Ekonomický deník informoval, přijetí obou návrhů je ze strany Evropské komise plánováno do konce roku.
Více krajských tarifních systémů
Do tvorby pravidel se zapojily i České dráhy. „Z hlediska role Českých drah jako prodejce je potřeba uvést, že v on-line prodejních kanálech standardně nabízíme jízdenky jednotného tarifu OneTicket a řady integrovaných dopravních systémů, které jsou platné u všech dopravců zajišťujících tyto služby pro objednatele veřejné dopravy,“ popsal Filip Medelský.

České dráhy současně podle Medelského postupně rozšiřují nabídku krajských tarifních systémů a dalších služeb v on-line prodejním systému dopravce a rozvíjí aplikaci Můj vlak jako klíčovou platformu pro vyhledávání spojení a nákup jízdenek ve veřejné dopravě v České republice.
Dodal, že aktivity Evropské unie v oblasti digitálních služeb mobility České dráhy sledují a zároveň poskytují aktivní zpětnou vazbu s podněty při projednávání a konzultacích.
Nová klientela
Prodej jízdenek Českých drah je podle Medelského možný i prostřednictvím platforem třetích stran. „V této roli jsme aktivní a umožňujeme partnerům prodej jízdenek ČD prodejcům skrze API a s řadou dalších vedeme jednání o budoucí spolupráci,“ sdělil Ekonomickému deníku Medelský.
Platformy třetích stran podle něj umožňují oslovit novou klientelu. Současně je ale důležité, aby se prodej uskutečnil při splnění standardních podmínek. Jejich cílem je ochrana zájmů spotřebitele. „Jinými slovy, aby prodej jízdních dokladů na vlaky Českých drah neprobíhal za horších podmínek, než kdyby si je zákazník zakoupil přímo u Českých drah,“ uvedl Filip Medelský.
Mohlo by vás zajímat
Udržení konkurenceschopnosti
Iniciativy, které vedou ke zjednodušení a otevření železniční dopravy cestujícím dlouhodobě podle Alexandry Janoušek Kostřicové podporuje také společnost RegioJet.
„Jsme přesvědčeni, že transparentní a interoperabilní systém digitálních rezervací je cestou k tomu, aby si železnice udržela konkurenceschopnost vůči letecké a individuální dopravě,“ sdělila Ekonomickému deníku.

Na plánované změny ze strany Evropské komise, včetně připravovaného nařízení o jednotném digitálním systému prodeje jízdenek, se podle ní firma připravuje a vítá je.
„Věříme, že povedou k větší přístupnosti železniční dopravy napříč Evropou a odstraní zbytečné bariéry, které dnes cestujícím komplikují plánování a nákup jízdenek, zejména při cestách přes hranice,“ dodala.
Trendy v prodeji
Na inovaci prodejních kanálů pracuje podle Jana Holuba také společnost Arriva Transport Česká republika. „Aby jejich funkce odpovídaly současným trendům v prodeji jízdenek a zároveň jsme byli připraveni rozšířit prodejní možnosti,“ uvedl.
Například v systému vlakových jízdenek OneTicket se loni prodalo 2,5 milionu jízdenek za 331 milionů korun. Za posledních pět let to bylo 8,8 milionu jízdenek za více než jednu miliardu korun.
Pohodlná volba
Tomáš Tichý ze státního podniku CENDIS, který systém provozuje, začátkem letošního roku uvedl, že OneTicket je vnímán jako pohodlná volba pro ty, kteří preferují jednoduchost a flexibilitu při cestování napříč různými dopravci s jedinou jízdenkou, i když za vyšší cenu. Eliminuje to nutnost řešit, který dopravce konkrétní spoj provozuje. Tento aspekt je zvláště užitečný pro cestující, kteří nechtějí zkoumat různé jízdní řády a tarify jednotlivých dopravců.
Jednoduchost je zásadní, a to zejména ve chvíli, kdy si chtějí cestující cestu zarezervovat. Jak Ekonomický deník informoval, u složitějších cest, kdy se kombinují různé druhy dopravy, třetina cestujících v Evropské unii kvůli složitému procesu rezervaci úplně vzdá.