Ukrajinu v době války drží už tři roky při životě trasy solidarity. Logistické železniční, silniční i vodní koridory podporuje také Česko. Těží z nich ale celý svět.
Díky alternativním trasám se od května 2022 do března 2025 podařilo podle ukrajinských úřadů vyvézt přibližně 179 milionů tun zboží, včetně zhruba 85 milionů tun obilí a olejnatých semen.
Obchod za biliony
Naopak dovézt se podle informací Evropské komise mělo podařit 74,5 milionu tun zboží, a to od vojenské a humanitární pomoci až po paliva a další produkty. Celková hodnota obchodu přes trasy solidarity se odhaduje na přibližně 211 miliard eur, v přepočtu 5,3 bilionu korun, a přibližně 150 miliard eur tvoří dovoz na Ukrajinu.
„Význam iniciativy vnímáme jako zásadní v podpoře zachování exportu ukrajinského zboží do zahraničí, a s tím také v hospodářské pomoci Ukrajině a její ekonomice, která nadále čelí následkům ruské agrese,“ sdělila Ekonomickému deníku Miluše Trefancová z ministerstva průmyslu a obchodu.
Resort podle ní zároveň registruje zájem tuzemských firem o platformu EU-Ukraine Business Matchmaking Platform, která v rámci tras solidarity s Ukrajinou propojuje jednotlivé společnosti se zájmem o poskytnutí jejich služeb pro zajištění logistických potřeb iniciativy.
Mohlo by vás zajímat
Klíčová role
Podle Mariany Wernerové z ministerstva zahraničních věcí trasy solidarity a Černomořský koridor sehrály klíčovou roli v zajištění kontinuity vývozu ukrajinských zemědělských a nezemědělských produktů. Stejně tak i ukrajinského dovozu životně důležitého zboží, jako jsou ropné produkty a hnojiva.

„Česko iniciativu od počátku podporuje jako zásadní příspěvek EU k pomoci Ukrajině vzdorující ruské agresi. Zdárné pokračování tras solidarity je zásadní pro ukrajinskou ekonomiku, propojení mezi EU a Ukrajinou a také pro globální potravinovou bezpečnost v širším smyslu,“ dodala.
Miliardové investice
Evropská unie zároveň do tras solidarity miliardy eur zainvestovala. V září roku 2023 EU uvolnila sedm miliard eur na projekty v oblasti infrastruktury. Dále v tomtéž roce například podpořila s cílem zlepšit přeshraniční spojení mezi Ukrajinou, Moldavskem a EU devět projektů za 250 milionů eur.
Dalších 226 milionů eur bylo uvolněných v rámci výzvy k podávání návrhů na vojenskou mobilitu, zlepšení dlouhodobé konektivity s Ukrajinou a Moldavskem a posílení tras solidarity v Polsku, Rumunsku a Německu.
Blokování koridoru
Vojtěch Bílý z ministerstva zemědělství připomněl, že důvodem vzniku tras solidarity bylo blokování černomořského námořního koridoru a omezení možnosti vývozu ukrajinské zemědělské produkce, které se významně podílí na příjmech hospodářství Ukrajiny a pomáhá k zajištění potravinového zabezpečení ve světě.
„I přes ukončení iniciativy BSGI (Black Sea Grain Iniciative; srpen 2022 – červenec 2023) z důvodu nesouhlasu Ruské federace s prodloužením dohody, se podařilo zajistit cesty přes Černé moře, kudy mohou lodě bezpečně proplouvat,“ uvedl.
Přes pevninu i moře
Podle posledních údajů z dubna letošního roku se realizuje dovoz na Ukrajinu ze 70 procent prostřednictvím tras solidarity a z 30 procent přes Černomořskou iniciativu.
„Co se týká exportu ukrajinské zemědělské produkce, ta je naopak dopravována z 20 procent prostřednictvím tras solidarity a z 80 procent přes Černé moře, naopak vývoz nezemědělské ukrajinské produkce je realizován ze 40 procent přes trasy solidarity a z 60 procent přes Černé moře,“ dodal.
Společná platforma
Popsal také dění okolo samotných tras. Kvůli optimalizaci přepravních toků byla zřízená společná koordinační platforma členských států Evropské unie a zainteresovaných subjektů v rámci logistického řetězce.
Průběžně také dochází ke zvyšování kapacit jednotlivých hraničních přechodů pro vstup zboží z Ukrajiny, podle Bílého jde zejména o přechody s Rumunskem, Bulharskem, Slovenskem, Moldavskem, Maďarskem a Polskem. „Pozornost byla věnována i dalšímu rozšiřování skladovacích kapacit při hraničních přechodech, řešení rozdílných rozchodů železničních kolejí v EU a na UA nebo urychlování odbavení zásilek na hranicích,“ doplnil.