Máte automobil starší než 10 let? Je možné, že s ním budete muset na technickou kontrolu (STK) zamířit každý rok. Úpravu pravidel navrhuje Evropská komise v rámci plánované trojice směrnic, týkající se bezpečnosti silničního provozu a registrace automobilů.
Změny se týkají pravidelné technické kontroly elektromobilů a pokročilých asistenčních systémů pro řidiče i opakované roční kontroly automobilů a dodávek starších deseti let. Návrh zahrnuje také nové metody testování emisí, které mají detekovat vozidla s vysokými emisemi.
To se fakt nepovedlo
Navrhované změny musí ještě posoudit Evropský parlament a Rada Evropské unie. Ekonomický deník zjišťoval, jak se k nim staví čeští politici včetně europoslanců.
„Bezpečnost silničního provozu a ochrana ovzduší jsou jistě chvályhodnými cíli, ale zvolené nástroje musí být přiměřené a promyšlené. Tohle se Komisi fakt nepovedlo,“ okomentoval návrh europoslanec Ondřej Krutílek (ODS). Členské státy mají podle něj dost nástrojů, jak starší automobily a jejich technický stav kontrolovat.
Návrh s vykřičníky
„Každoroční kontroly ve finále jen vytáhnou našim lidem z peněženek víc peněz. A automobilů starších deset let jsou u nás dvě třetiny. Obecně mám tedy u tohoto návrhu více vykřičníků a v Evropském parlamentu budu chtít návrh upravit do rozumných mezí,“ uvedl Krutílek.
Evropská komise problém podle Krutílka bohužel „opět chytila za opačný konec“. Raději by se měla nejdřív soustředit na to, aby byla i do budoucna dostupná nová auta, včetně těch se spalovacími a hybridními motory, která si lidé budou moci dovolit. „Je tedy potřeba urgentně předělat legislativu k emisím oxidu uhličitého z aut směrem k technologické neutralitě,“ konstatoval Krutílek.
Mohlo by vás zajímat
Co mu naopak z nových návrhů dává smysl, je digitální osvědčení o registraci. Tímto směrem se podle Krutílka vydalo i české ministerstvo dopravy.
Podpora členských zemí je nejistá
Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) uvedla, že legislativní návrh směrnice byl teprve nedávno publikován a ještě o něm nezačala ani pořádně diskuze v Evropském parlamentu. A během té doby bude možné podávat pozměňovací návrhy.

„V tuto chvíli promýšlíme všechny dopady navrhovaných změn. Zároveň je potřeba vzít v potaz, zda každoroční STK pro vozy staré 10 a více let bude vůbec mít podporu v Radě. Země, kde už takové pravidlo dobrovolně zavedly, samy potřebnou kvalifikovanou většinu dohromady nedají, byť jich je hned 16,“ poznamenala.
Příčina jsou lidé, ne vozy
Nová pravidla by podle odhadů Evropské komise mohla v letech 2026 až 2050 zachránit zhruba 7000 životů a zabránit přibližně 65 tisícům vážných zranění.
Poslankyně Zuzana Ožanová (ANO) k tomu poznamenala, že podle statistik je zřejmé, že příčinou dopravních nehod jsou převážně lidé, nikoliv auta a jejich technický stav. „Argumentace snahou o snížení počtu dopravních nehod je zjevně účelová,“ uvedla.
Nula mrtvých
Jasno má i senátor Ondřej Lochman (STAN). Cílem je vize nula mrtvých na silnici, což je určitě cíl, který by si každý přál. „Posílat každého, kdo vlastní vozidlo starší než 10 let na STK, ale nepovažuji za opatření, které je vhodné. Považoval bych to za buzeraci řidičů,“ upozorňuje.

A uvádí další argument. Nelze podle něj říci, že by se místa, kde jsou STK prováděny, těšila maximální důvěře. „Myslím, že je potřebné mít jako první jistotu, že měření emisí a další proces STK opravdu na sto procent funguje a technické parametry nejsou obcházeny,“ dodal.
Byrokratický bič na řidiče
Cílem by také mělo být podle Lochmana, aby se snižovalo stáří vozového parku v České republice ve chvíli, kdy je průměrný věk automobilů 16,5 roku. Politik si myslí, že to přinese více bezpečnosti na silnicích i méně emisí. „Neuděláme to tím, že budeme posílat řidiče co rok na STK, ale tím, že pomůžeme našim automobilkám, aby ve světové konkurenci dokázaly nabízet dostupnější vozidla,“ řekl.
Nicméně i on ze změn směrnic vytahuje pozitivní návrhy. Jde o možnost v celé Evropské unii kontrolovat stavy tachometrů proti stočení nebo propojení datových údajů.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se ke změnám směrnic, a tedy i častějším STK, už dříve vyjádřil, že jde o další byrokratický bič na řidiče a Česká republika se tomu bude aktivně bránit.