Ve Spojených státech začalo platit 25procentní clo na dovoz některých automobilových dílů. Výjimku mají výrobci, kteří dokončují montáž vozidel přímo na americkém území – část poplatků si totiž mohou nechat zpětně proplatit. Zavádění cel je výraznou součástí hospodářské strategie prezidenta Donalda Trumpa. Jejím cílem je podle něj vrátit výrobu zpět do USA a snížit obchodní deficit.
Na rozdíl od dovozu oceli a hliníku se na autodíly nevztahují dodatečná cla, která byla uvalena dříve. Tato výjimka byla oznámena po stížnostech zástupců automobilového průmyslu. Trump uvedl, že jde o „malou výpomoc během krátkého přechodného období“. Cla na hotová vozidla už ale platí od začátku dubna.
Dílčí chaos i varování: Evropa může nést následky
Zástupci automobilového sektoru varují před negativními důsledky nové celní politiky – zejména před zvyšováním cen. Odborníci připomínají, že zhruba polovina aut prodávaných v USA vzniká mimo americké území. Samy americké automobilky vyrábějí vozy často v zahraničí, především v Mexiku. Po oznámení nových cel navíc zavládl chaos ohledně dovozu komponentů z Kanady a Mexika, které jsou kryty dohodou USMCA (dříve NAFTA). V těchto případech se 25procentní clo nemusí uplatnit.
České Sdružení automobilového průmyslu předpokládá, že dopad na tuzemské výrobce bude spíše nepřímý. Do USA totiž směřuje jen necelé procento české automobilové produkce. Opatření ale mohou zasáhnout dodavatelské řetězce, především kvůli potížím německých automobilek, které jsou klíčovými odběrateli českých komponentů.