Komplikovaný přesun miliard korun aktuálně provádí ministerstvo dopravy. Z rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stahuje 2,7 miliardy korun a žádá o jejich přesun do státního rozpočtu. Důvod? Peníze potřebuje pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

Rozpočet SFDI by měl posílit o 2,5 miliardy korun. Transfer si vyžádá souhlas vlády, projednat by ho měla ve středu. Podle ministerstva dopravy se takové přesuny veřejných financí, i když se odehrávají v rámci jednoho úřadu, bez schvalování neobejdou.

Chybí nové rozpočtové určení daní

„Peníze budou poskytnuty SFDI v rámci programu, který má za cíl zajistit dostatek národních prostředků pro SFDI na pokrytí deficitu jeho rozpočtu,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl. Mluvčí zároveň upřesnila, že přesunuté finance z ŘSD státnímu podniku chybět nebudou, jde o zisk z minulého roku.

Posílení rozpočtu SFDI bude potřeba, fond musí vyplatit krajům dvě miliardy na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. třídy. Původně se ale počítalo s tím, že finance už do krajů zamíří přes nové rozpočtové určení daní, to však stále ještě není schválené Poslaneckou sněmovnou. Převod 2,5 miliardy korun přesto není určen podle Mühl na krajské silnice.

Už žádné peníze

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) začátkem dubna navíc uvedl, že žádné další finance, kromě slíbených dvou miliard korun, už SFDI nebude moci krajům ze svého rozpočtu zřejmě vyplatit. Na senátním výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu řekl, že vyčlenit další peníze by bylo svízelné.

Některé z krajů se proti aktuální částce určené na opravy a rekonstrukce ohradily, je podle nich nedostačující. Například mluvčí Moravskoslezského kraje Nikol Birklenová v březnu Ekonomickému deníku řekla, že nedostatečné financování znamená, že kraj bude muset prioritizovat nejkritičtější úseky silnic a některé opravy budou odloženy.

Mohlo by vás zajímat

Rozdělení finančních prostředků na financování oprav a rekonstrukcí silnic II. a III. třídy ve vlastnictví krajů. Zdroj: MDCR

Kraj přitom musí řešit zničenou infrastrukturu po loňských povodních. „To může vést k dalšímu zhoršování stavu silnic a zvýšeným nákladům na budoucí opravy,“ uvedla mluvčí.

O polovinu méně

Částka, která má krajům putovat z rozpočtu SFDI, je o polovinu nižší, než byla v loňském roce. SFDI letos hospodaří s 160,3 miliardy korun. Rozpočet byl podle dřívějších informací ministerstva dopravy a ministra Kupky navrhovaný jako proinvestiční.

Fotografie zachycují povodeň v Ostravě. Zdroj: Moravskoslezský kraj/Facebook

Investiční výdaje dosahují částky 110,4 miliardy korun a neinvestiční 49,9 miliardy korun.

„Díky proinvestičnímu rozpočtu můžeme nejen pokračovat v rekordním počtu rozestavěných projektů, zajistit údržbu a opravy, pokračovat s výstavbou evropského zabezpečovacího zařízení na železnici a zahájit další strategické stavby,“ uvedl dříve ministr Kupka.

Opoziční kritika

Výši rozpočtu SFDI už dříve kritizovali opoziční poslanci. Člen sněmovního hospodářského výboru a podvýboru pro dopravu Marek Novák (ANO) uváděl, že podle odborníků by měl rozpočet dosahovat minimálně 170 miliard korun, aby bylo možné udržet rozvoj a výstavbu infrastruktury na úrovni, kterou odstartovala předchozí vláda.

S tím souhlasil i poslanec, místopředseda sněmovního hospodářského výboru a člen podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO), také on uváděl částku 170 miliard korun.

Text jsme aktualizovali