Všechny lodě, které proplouvají evropskými vodami, budou muset být pojištěné. A informace o tom budou muset sdílet, rozhodla Evropská komise. Podle projektového koordinátora a analytika Institutu Europeum Filipa Křenka cílí Brusel zejména na starší plavidla s nejasným vlastnictvím, která často přepravují sankcionované komodity, jako je ropa z Ruska či Íránu.

„Podle aktuálních údajů je situace alarmující, více než 80 procent lodí, které byly postiženy sankcemi, nemá pojištění. Nové opatření má za cíl tyto lodě identifikovat a omezit jejich činnost v evropských vodách,“ uvedl Křenek.

Efektivnější reakce

Opatření mířící na takzvanou „stínovou“ nebo „šedou“ flotilu má podle Křenka zajistit, aby byla všechna plavidla proplouvající vodami Evropské unie dostatečně pojištěná, což umožní efektivnější reakci na případné nehody nebo ekologické katastrofy.

Novela směrnice o sledování plavidel (2022/59/ES) zavádí podle informací Evropské komise novou směrnici v přenesené pravomoci, která aktualizuje stávající i budoucí povinné systémy hlášení lodí. Podle generální ředitelky pro mobilitu a dopravu Evropské komise Magdy Kopczyńské se jedná o cílené opatření s potenciálně velkým dopadem, které zvyšuje připravenost pobřežních států Evropské unie.

„Odráží odhodlání EU k bezpečnějším, zabezpečenějším a ekologicky odpovědnějším námořním operacím, sladění předpisů s mezinárodními standardy a řešení problémů spojených s nebezpečným nákladem a geopolitickým napětím,“ doplnila Kopczyńská.

Mohlo by vás zajímat

Sankce tlačí lodě mimo dohled

Filip Křenek k tomu uvedl, že z hlediska prevence jde o krok správným směrem, protože usnadní rychlou reakci v případě havárie. Pokud se podaří pravidla důsledně vymáhat, bezpečnost plavby v evropských vodách se podle něj nepochybně zvýší, sníží se počet nehod a riziko ekologických škod.

Projektový koordinátor a analytik Institutu Europeum Filip Křenek. Zdroj: Filip Křenek

„Nicméně těžko posuzovat, jak efektivní to bude vzhledem k tomu, že sankce samy o sobě vedou k růstu počtu lodí operujících mimo dohled a bez odpovídajícího pojištění. Úspěch bude záviset také na schopnosti členských států EU nová pravidla důsledně vymáhat. Bez koordinované kontroly totiž i nadále hrozí, že lodě budou pravidla obcházet,“ upozornil.

Zabavený tanker

Koncem března například Německo informovalo o zabavení tankeru Eventin, který je součástí ruské stínové flotily. Podle agentury ČTK nad lodí v lednu ztratila její posádka v Baltském moři kontrolu. Tanker s téměř 100 tisíci tunami ropy plul pod panamskou vlajkou.

Německý námořní úřad už podle agentury Reuters začátkem dubna oznámil, že větrné elektrárny u severního pobřeží země budou vybavené radarovým zařízením pro lepší dohled nad drony a loděmi na moři. Evropská unie chce zároveň zajistit větší bezpečnost strategických přístavů.