Nový Akční plán na období 2025 až 2026 BESIPu ministerstva dopravy se má podle resortu zaměřit na rychlost, ochranu zranitelných účastníků, zdravotní kondici řidičů, odstraňování nehodových lokalit a účinný dohled a vymahatelnost práva. Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky obsahuje 22 různých opatření. Materiál dnes bude projednávat vláda.

Podle Jemelky byla opatření vybrána s tím, že mají přímý vliv na plnění strategických cílů Strategie BESIP 2021-2030 a primárně se podílejí na snižování usmrcených a těžce zraněných z dopravních nehod.

Vyhodnocení plnění strategických cílů a Akčního plánu Strategie BESIP na období 2023–2024 a návrh Akčního plánu Strategie na období 2025–2026 uložila předložit ministru dopravy vláda svým usnesením 12. dubna 2023.

Strategie BESIP 2021-2030 má dvouleté Akční plány, návrh strategie pro následující dva roky byl podle Františka Jemelky projednán s jednotlivými gestory i v pracovních výborech Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu a následně také samotnou Radou vlády.

Mohlo by vás zajímat

Akční plán pro předešlé dva roky obsahoval podle Jemelky 40 opatření, z nich bylo 38 splněno. Patří mezi ně například zavedení možnosti řídit vozidlo skupiny B od 17 do 18 let v doprovodu mentora, které se podle Jemelky dobře osvědčilo i v praxi. Podíl získaných řidičských oprávnění v této skupině tvořil 20 procent z celkového počtu žadatelů o řidičská oprávnění.

Řízení s mentorem se osvědčilo

„Sedmnáctiletí řidiči v doprovodu mentora zavinili v roce 2024 pouze šest dopravních nehod oproti více než 1100 dopravních nehod zaviněných řidiči ve věku 18 let,“ upřesnil Jemelka. Daří se podle něj navyšovat počty otázek a simulací včetně Hazard Perception zaměřených na zásady bezpečné jízdy a jejich postupné začlenění do e-Testů v rámci teoretických zkoušek z odborné způsobilosti.

Na mladé řidiče byly zaměřeny projektové dny „Nultá hodina autoškoly“, které jsou určeny pro studenty středních škol. Řeší se na nich témata jak správně vybrat autoškolu s kvalitní výukou, zásady bezpečného chování v roli řidiče motorového vozidla, legislativní novinky, správný postup při dopravní nehodě nebo třeba dopravní kontroly.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) také podle mluvčího ministerstva dopravy v obou letech přispěl částkou 100 milionů korun na odstraňování nehodových lokalit na komunikacích ve vlastnictví krajů a poskytl příspěvek na podporu rozvoje cyklostezek oddělených od motorizované dopravy v krajích ve výši více než 400 milionů korun pro každý rok.

Aktivity Akčního plánu Strategie BESIP na období 2025 až 2026 budou podle mluvčího hrazeny ze státního rozpočtu a z rozpočtu SFDI bez nároků na navýšení. „Doplňkovým zdrojem financování preventivních aktivit je Fond zábrany škod, OPD 3 a CEF transport,“ dodal.

Nejméně nehod od roku 1961

Mluvčí ministerstva dopravy také uvedl, že v roce 2024 byl na českých silnicích evidován nejnižší počet obětí dopravních nehod od roku 1961, odkdy policie vede statistiky. V důsledku dopravních nehod bylo na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 438 a těžce zraněno 1609 lidí.

Celkem bylo za období od roku 2021 do roku 2024 v důsledku dopravních nehod podle ministerstva dopravy na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 1817 a těžce zraněno 6717 lidí. Ve srovnání s předpoklady strategie tak bylo usmrceno o dva lidi více (+0,1 procenta) a těžce zraněno o 1059 lidí méně (-13,6 procenta).

V evropském srovnání se loni Česká republika podle mluvčího Františka Jemelky umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci zemí Visegrádské čtyřky jde o nejnižší počet obětí: Slovensko (47), Polsko a Maďarsko (52 obětí). Od roku 2019 se v EU průměrně snížil počet úmrtí na silnicích o 13 procent, přičemž Česká republika zaznamenala pokles o 20 procent.

BESIP míří na sociální sítě

Ministerstvo dopravy zároveň aktuálně vypsalo tendr na propagaci aktivit BESIPu na sociálních sítích a on-line. Konkrétně by se podle zadání k tendru jednalo o sociální sítě Facebook, Instagram, YouTube samostatného oddělení BESIP a na vybraných internetových webech či platformách. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 10,5 milionu korun. Lhůta pro podání nabídek je 6. května. Start kampaně je naplánován na 26. května a ukončení 31. prosince.

„Služby, které v tendru BESIP poptává, jsou určeny pro dvě osvětové kampaně BESIP, které jsou obsaženy v návrhu Akčního plánu Strategie BESIP na období 2025-2026,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy. 

Jde o „Osvětovou kampaň k bezpečnosti chodců na přechodech a v jejich okolí na celostátní úrovni“ a „Preventivní a osvětové aktivity zaměřené na zvýšení bezpečnosti motocyklistů“. „Tedy týkají se velmi aktuálních témat, u kterých je ze statistik patrné, že je potřeba se na ně více zaměřit,“ uzavřel František Jemelka.