Pro cestující do Londýna by to mohlo znamenat levnější jízdenky: Italské dráhy chtějí využívat vlaky přes tunel pod kanálem La Manche mezi Paříží a Velkou Británií. Stále však existují překážky. Italský národní železniční dopravce oznámil plány na vytvoření konkurence Eurostaru tím, že do roku 2029 bude provozovat vysokorychlostní vlaky mezi Londýnem a Paříží, oznámila italská železnice. Poskytovatel Eurostar, který je většinově vlastněn francouzskými a belgickými železnicemi a od roku 1994 provozuje dopravu tunelem pod Lamanšským průlivem, dosud odrážel konkurenty s odkazem na nedostatek kapacity v jediném depu v Londýně, které je vhodné pro údržbu vlaků v tunelu pod kanálem.
Prodloužení trasy
Zvažuje také další prodloužení trasy do Lille, Lyonu, Marseille a Milána – a mohlo by také dojít k zastavení vlaků v Ashfordu v Kentu, který Eurostar od začátku pandemie Covid-19 nevyužívá.
Italské státní dráhy (FS) chtějí od roku 2029 využívat vysokorychlostní vlaky mezi Paříží a Londýnem a konkurovat tak dosavadnímu monopolistovi Eurostar. Plánuje se investice ve výši jedné miliardy eur a spolupráce se španělskou společností Evolyn, oznámila italská železnice.
Skupina FS Italiane, známá také jako Ferrovie dello Stato Italiane, již vlastní 30procentní podíl ve společnosti Avanti West Coast, dálkovém operátorovi na trati West Coast Main Line, a vlastní železnici c2c mezi Fenchurch Street a Essexem prostřednictvím své dceřiné společnosti Trenitalia.
Začátkem tohoto měsíce skupina FS znovu otevřela svou velkolepou linku Frecciarossa z Paříže do Milána přes Alpy. Trasa byla před dvěma lety zablokována velkým sesuvem půdy.
Mohlo by vás zajímat
Zahájení provozu v tunelu pod kanálem La Manche závisí na schválení týkající se technologie a infrastruktury. Společnost Evolyn dosud nerealizovala své vlastní plány na rychlou přepravu tunelem pod Lamanšským průlivem, které byly oznámeny před časem.
Blok Eurostaru
Poskytovatel Eurostar, který je většinově vlastněn francouzskými a belgickými železnicemi a od roku 1994 provozuje dopravu tunelem pod Lamanšským průlivem, dosud odrážel konkurenty s odkazem na nedostatek kapacity v jediném depu v Londýně, které je vhodné pro údržbu vlaků v tunelu pod kanálem. Na konci března však britský železniční regulátor zjistil, že v depu Temple Mills, které používá Eurostar, je stále místo pro vlaky jiných společností.
Kromě italských železnic také British Virgin Group nedávno oznámila, že od roku 2029 plánuje provozovat vlaky tunelem pod kanálem La Manche. Provozovatel tunelu Getlink se již delší dobu snaží získat na svou stranu další konkurenční železniční dopravce pro vysokorychlostní spojení tunelem do Německa kromě Eurostaru. O zájemce není nouze, ale byrokratické a technické překážky železniční společnosti opakovaně brzdily.