Autobus téměř k domovním dveřím, od léta by v Česku měla začít fungovat nově veřejná poptávková doprava. Spolu s takzvanou „devítinovelou“ zákona o silniční dopravě, který její zavádění řeší, je v legislativním procesu i novela vyhlášky o jízdních řádech veřejné linkové dopravy. Poptávková doprava si totiž vyžádá řadu změn, vzniknou například i nové jízdní řády, které budou její specifika zohledňovat.
Cestující se díky nim podle důvodové zprávy k vyhlášce dozvědí, v jaké dny a denní dobu je služba v provozu, kterou oblast a jaké zastávky a místa obsluhuje a jak si mohou rozvoz objednat. Jízdní řád by měl také informovat o tom, jaká specifika má například objednávka přepravy dětí vyžadujících dětskou sedačku, kočárků, velkých zavazadel, invalidních vozíků nebo například asistenčních psů. U některých požadavků bude potřeba spoj objednat s větším časovým předstihem.
Vhledem k velkému množství informací, které bude jízdní řád k poptávkové dopravě obsahovat, ho bude možné podle návrhu vyhlášky na zastávkách umísťovat ve značně „ořezané“ podobě. „Z vyvěšených údajů by se měl cestující dozvědět, kdy a kam doprava jezdí a jak ji objednat,“ píše se v důvodové zprávě.
K informování cestujících může být podle návrhu novely využit mimo jiné například mapový podklad s vyznačením obsluhované oblasti namísto kompletního seznamu zastávek a nástupních míst a textového uvedení GPS souřadnic.
Mohlo by vás zajímat
Návrh novely vyhlášky také předpokládá, že informace o provozu poptávkové dopravy budou dostupné v komerčních vyhledávačích, jde například o IDOS. Do budoucna také bude podle materiálu v systému obdobně jako u zastávek veden seznam nástupních nebo výstupních míst s uvedením jejich úplných a zkrácených názvů a GPS souřadnic.
Název linky by měl podle materiálu na rozdíl od klasické linkové dopravy vystihovat územní oblast a případně povahu poskytovaných služeb, linka se tak může jmenovat například Říčansko, Brandýsko – školní linka nebo Českobrodsko – bezbariérová přeprava.
Podle návrhu vyhlášky by mělo být v informacích zahrnuto právě například i to, zda jde o svoz žáků k určené základní škole na vyučování, svoz cestujících k vlakovému spojení nebo rozvoz od vlaku z nádraží.
Dopravní evoluce
Ministerstvo dopravy, které materiál předložilo, v důvodové zprávě upozorňuje na to, že je účinnost vyhlášky nastavena tak, aby se shodovala s datem nabytí účinnosti zákona ohledně zavedení poptávkové dopravy, jde o 1. července. Odloženou účinnost má pouze vedení seznamu nástupních míst. Resort apeluje také na to, aby byla vyhláška, která je aktuálně v připomínkovém řízení, kvůli tomu přijata včas. Takzvanou „devítinovelu“ by měl tento týden projednávat Senát.
Poptávkou dopravu v Česku „oťukává“ už několik krajů a odezva je pozitivní. Středočeský kraj, který ji zavedl od 9. srpna v oblasti Českobrodska a následně rozšířil i na Kouřimsko a okolní obce, ji má v plánu podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) zavést na celém svém území.
„Příprava harmonogramu rozšíření poptávkové dopravy ve Středočeském kraji je plně závislá na okamžiku, kdy parlament schválí potřebnou novelu zákona o veřejné přepravě cestujících,“ sdělil Ekonomickému deníku Borecký. Jak uvedl už dříve, dostupná by měla být na celém území do roku 2028.
Jak Ekonomický deník v minulosti informoval, na změně zákona o silniční dopravě, který zavedení poptávkové dopravy umožňuje, spolupracoval Středočeský kraj s tehdejším poslancem a aktuálně senátorem Ondřejem Lochmanem (STAN). Lochman uvedl, že se řešilo zejména to, jak obsloužit oblasti s nižším osídlením a v méně vytížených časech. Šlo o to, že se zde klasické autobusy nevyplácejí.
„Kolikrát jsme si říkali, že je jednodušší lidem poslat taxíka,“ uvedl Lochman. První projekt se podle něj uskutečnil v Říčanech. Při projednávání „devítinovely“ v senátním výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu v minulém týdnu Lochman uvedl, že má poptávková doprava potenciál úplně změnit podobu veřejné dopravy v některých částech České republiky.
Poptávkovou dopravu zvažuje i Pardubický kraj, který ke konci loňského roku ukončil pilotní provoz. Úspěšnost poptávkové dopravy sleduje i Liberecký kraj.