Díky digitalizaci a automatizaci je železniční nákladní doprava připravena na budoucnost: DB Cargo chce s plně automatickou lokomotivou zvýšit efektivitu posunovacích operací na nákladních nádražích. Přípravy na celostátní nasazení jsou v plném proudu. První testy k zavedení plně automatizované lokomotivy již byly úspěšně provedeny s prototypem na seřaďovacím nádraží Mnichov-sever.
Dceřiná společnost Deutsche Bahn pro nákladní železniční dopravu, DB Cargo, pokračuje v digitalizaci a automatizaci v železniční nákladní dopravě. Důležitým krokem na této cestě je automatizace posunovacích operací v zařízeních pro vlakovou soupravu. Tam se nákladní vlaky rozřazují, vagóny se třídí a sestavují do nových vlaků.
Posunovací lokomotivy, které jsou k tomu zapotřebí, byly dosud z velké části ovládány ručně. V budoucnu budou k tomuto účelu využívány plně automatické „lokomotivy s výtlačným čelem“.
Jejich automatizační technologie se nyní vyvíjí tak, aby byla připravena na sériovou výrobu, společně se dvěma dceřinými společnostmi Bosch, Bosch Engineering GmbH a ITK Engineering GmbH jako dalšími silnými průmyslovými partnery. Tato technologie umožní v budoucnu efektivněji sestavovat vlaky pro další dopravu. To posiluje konkurenceschopnost přepravy jednotlivých vozových zásilek a je rozhodující výhodou při přesunu většího objemu dopravy na železnici šetrnou k životnímu prostředí.
Mohlo by vás zajímat
„Vývojem plně automatické lokomotivy s výtlačným pohonem otevíráme další kapitolu digitalizace a automatizace železniční nákladní dopravy. To vytváří vyšší ziskovost pro DB Cargo a vyšší provozní kvalitu – a tím se plně vyplácí restrukturalizační program skupiny DB S3. Naši zákazníci budou těžit z rychlejšího a flexibilnějšího odbavení svých přeprav,“ řekla Sigrid Nikutta, členka představenstva společnosti Deutsche Bahn AG za nákladní dopravu a předsedkyně představenstva DB Cargo AG.
„S prvním sériovým vývojem plně automatizovaného kolejového vozidla v sektoru hlavních tratí představuje projekt důležitý milník na cestě k automatizovanému provozu vlaků. Inteligentní software je klíčovým prvkem tohoto automatizačního kroku. Jsme rádi, že můžeme přispět našimi odbornými znalostmi v oblasti vývoje softwaru a systémů pro kolejová vozidla“ doplnil Frank Schmidt, jednatel společností ITK Engineering GmbH a Bosch Engineering GmbH.
První testy k zavedení plně automatizované lokomotivy již byly úspěšně provedeny s prototypem na seřaďovacím nádraží Mnichov-sever. Na konci roku 2027 má plně automatická lokomotiva získat schválení od Spolkového drážního úřadu. Od roku 2028 se plánuje jeho použití ve velkých vlakových formacích DB Cargo v Německu.
DB Cargo pověřilo vývojem společnosti Bosch Engineering GmbH a ITK Engineering GmbH, které jsou 100% dceřinými společnostmi společnosti Robert Bosch GmbH. Bosch Engineering vyvíjí automatizační jednotku pro plně automatický push-off provoz, včetně senzorů a algoritmů pro detekci prostředí. ITK je zodpovědná za rozvoj pracoviště operátora na straně infrastruktury, které realizuje zadávání a správu přepravních příkazů a předává je na tlačnou lokomotivu. Partnerství potrvá do října 2027.
Projekt „Plně automatická výtlačná lokomotiva“ je financován Spolkovým ministerstvem pro digitální technologie a dopravu (BMDV) prostřednictvím programu Budoucnost železniční nákladní dopravy.