Praha využije zákonodárné iniciativy a navrhne Sněmovně novelu liniového zákona, která by městu navrátila možnost prodloužit kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA) pro dostavbu městského okruhu. Dnes v noci to schválili zastupitelé. O možnost prodloužení posudku město přišlo úpravou zákona z roku 2023, jehož platnost tak definitivně skončí v říjnu roku 2027.

Kladné stanovisko EIA k dostavbě městského okruhu z roku 2012 již město dvakrát prodloužilo, další prodloužení podle aktuální legislativy již možné není. Magistrát se tak dostal do časové tísně, a i když chce stavební povolení získat do vypršení posudku, není jisté, že se mu to podaří.

V takovém případě by se podle magistrátu příprava stavby protáhla o další roky kvůli nutnosti nového procesu EIA, jehož získání by navíc nebylo zaručené. Návrh, který dnes schválili zastupitelé, by možnost prodloužení vrátil, konkrétně rozšířením seznamu výjimek uvedeném v liniovém zákoně o místní komunikace první třídy. Pokud ho nestihne projednat současná Sněmovna, zastupitelé na návrh předsedy opoziční Prahy Sobě Adama Scheinherra schválili to, že ho předloží i té příští.

Magistrát nedávno požádal o zjišťovací řízení EIA k dostavbě okruhu, které je nutné kvůli výrazným změnám projektu od získání původního stanoviska. Minulé vedení magistrátu nechalo záměr výrazně přepracovat tak, aby z větší části vedl tunely. Ty budou tvořit asi 8,5 kilometru z celkové trasy o délce 11 kilometrů. Město chce také podle dřívějších vyjádření využít nového stavebního zákona a sloučit územní a stavební řízení do jednoho, aby bylo možné získat prvoinstanční povolení do října 2027.

Mohlo by vás zajímat

Chybějící úsek vnitřního okruhu na severovýchodě metropole bude měřit 11 kilometrů a bude se skládat ze tří staveb. První, 2,4 kilometru dlouhá část naváže na Pelc-Tyrolce na tunel Blanka a povede do Libně na křižovatku U Kříže, kde naváže další úsek z Balabenky do Strašnic. Třetí stavbou bude 2,1 kilometru dlouhá Libeňská spojka, která propojí Balabenku s D8.

Aktuální odhad nákladů je 113 miliard korun bez DPH, přičemž za poslední dva roky vzrostl o zhruba 20 miliard. Primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) opakovaně uvedl, že stavba je mimo finanční možnosti Prahy a bude na ni muset přispět stát.

Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem na Prahu 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou k Barrandovskému mostu a dále po Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. Uvnitř okruhu žije zhruba půl milionu obyvatel. První část okruhu začala fungovat v 80. letech minulého století, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.