Zatímco europoslanci za ODS Alexandr Vondra a Ondřej Krutílek (oba z frakce ECR) z oznámeného Akčního plánu pro automobilový průmysl neskrývali své zklamání, europoslankyně Danuše Nerudová (STAN, frakce EPP) je spokojená. Europoslanec Ondřej Knotek (ANO) si zase „rýpnul“ na základě plánu do Evropské komise. Návrhy, jak „nahodit“ automobilový průmysl zveřejnil ve středu eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas.
Co se europoslancům Alexandru Vondrovi a Ondřeji Krutílkovi „těžko rozdýchávalo“ bylo zejména to, jak se Komise postavila k otázce pokut výrobcům automobilů za neplnění emisních cílů oxidu uhličitého u nově vyrobených modelů. „V tomto jsem velmi zklamaný, nejenže měla s návrhem přijít dříve, ale navrhla zprůměrování jen na tři roky, což je nedostatečné a může podkopat ostatní pozitivní opatření akčního plánu,“ sdělil Ekonomickému deníku Krutílek.
Dodal, že automobilky potřebují bezpečnější zónu pěti let, aby větší nástup elektromobility zvládly a byly konkurenceschopné vůči globálním konkurentům. „V tomto smyslu se budeme snažit očekávaný návrh upravit,“ uvedl. Pětileté období pro kalkulaci emisí oxidu uhličitého prosazuje zároveň česká vláda v čele s premiérem Petrem Fialou (ODS) a ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS).
Krutílek také vyjádřil přání, aby k revizi legislativy k emisím oxidu uhličitého z osobních aut i nákladních automobilů došlo již letos. „V tomto budeme na Komisi také tlačit. Na emisní cíle a politiku v této oblasti je potřeba se s odstupem podívat a nastavit je realističtěji,“ dodal Krutílek.
Mohlo by vás zajímat
Apostolos Tzitzikostas ve středu oznámil, že se revize legislativy pro emisní normy oxidu uskuteční letos ve třetím a čtvrtém čtvrtletí, jde o posun z roku 2026. Podle Krutílka ale chybí závazek předložit zprávu již tento rok. Tzitzikostas zároveň také zdůraznil, že i nadále platí stávající cíl Evropské unie, aby byly v roce 2035 vyráběny pouze automobily s nulovými emisemi oxidu uhličitého.
„To je pro nás nepřijatelné,“ kritizoval Alexandr Vondra. Dokument Komise se navíc podle europoslanců nezmiňuje o potřebě urychlit revizi obdobné legislativy pro nákladní auta, po které volá jak ODS, tak klub Evropských konzervativců a reformistů (ECR).
Chytrá horákyně
„Komise se chová jako chytrá horákyně, na pomoc automobilkám nepřispěchala pěšky ani na voze a zůstala stát na půl cesty,“ glosoval návrh Evropské komise na prodloužení období pro splnění emisních cílů z jednoho roku na tři roky Vondra a dodal: „Tři roky navržené Komisí jsou málo, pokud se máme bavit o jistotě pro automobilky, že se pokutám vyhnou.“
Ondřej Krutílek ho doplnil, že nejférovější by bylo podle něj pokuty zrušit úplně, v roce 2019 nemohl nikdo předvídat, že se letos sníží poptávka po elektromobilech. „Ale jsme konstruktivní, a držíme se propočtů českých a evropských automobilek, odhadujících budoucí prodeje. Jakmile Komise legislativní návrh předloží, budeme tlačit na zprůměrování emisí za pět let,“ uvedl.
Krutílek zároveň kritizoval i návrh na takzvaný sociální leasing. „Experiment, díky kterému by si elektroauta údajně mohly pořídit i domácnosti s nižším příjmem, považuji za socialistické opatření, kdy se navíc dotacemi bude vytvářet zcela umělý trh,“ sdělil. Jako problematické vidí i umělé vytváření poptávky formou přímých dotací.
„Také v případě ‚zelených‘ firemních flotil přehazuje Komise balvan na členské státy a požaduje od nich daňové úlevy a další stimuly. Dalším problémovým opatřením je přístup k datům, který by měl zůstat na dobrovolné bázi,“ popsal výhrady Krutílek.
Podle Krutílka je obecně dobře, že Komise vnímá význam evropského automobilového průmyslu a věnuje mu sektorový plán. Částečná kritika europoslance ale míří na aranžmá strategického dialogu s výrobci automobilů, který přípravě dokumentu předcházel. „Bohužel to vypadá, že si Komise od nich vzala jen některé elementy, většina z nich ale snad může pomoci dohnat zpoždění oproti jiným regionům. Myslím tím především podporu výzkumu, inovací a autonomní mobility, řešení nabíjecí infrastruktury, nastartování výroby baterií v EU nebo ochranu evropského trhu proti dotovaným autům ze zahraničí,“ dodal.
Nechat to na trhu
Europoslankyně Danuše Nerudová uvedla, že už od začátku formování pozice EPP k automobilovému průmyslu volala po zahájení strategického dialogu. „Ten nyní skončil a nejviditelnějším výsledkem je to, že jsme přesvědčili Komisi, aby přijala řešení, které jsem prosazovala v rámci vyjednávání naší pozice už v listopadu minulého roku: průměrování plnění emisní cílů za tříleté období,“ konstatovala.
Skupina Volkswagen, které hrozily největší potíže, už podle Nerudové veřejně toto řešení přivítala. Dodala také, že dokument Komise otevírá sekce o digitalizaci a inovacích v dopravě, včetně vytváření podmínek pro rozvoj autonomních vozidel v Evropě, což Nerudová ocenila. „Co je ale neméně důležité, je celá řada iniciativ, jako jsou podpůrné politiky, které mají motivovat k výběru klimaticky neutrálních dopravních řešení. Jsem zvědavá na návrh o firemních flotilách nebo na další rozpracování fiskálních incentiv pro navýšení poptávky. Zde si zatím Evropská komise teprve vyznačila svoje domácí úkoly,“ okomentovala Akční plán na záchranu automobilového průmyslu pro Ekonomický deník Danuše Nerudová.
Jasno má i europoslanec Ondřej Knotek ANO, frakce Patrioti pro Evropu). Evropská komise chce podle něj ochránit automobilový průmysl před vlastními nesplnitelnými cíli tím, že cíle zachová, ale oddálí pokuty za jejich neplnění. „Jediné správné řešení je zrušit cíle i pokuty a nechat to na trhu. Evropský autoprůmysl zachrání lidi a firmy. Ne bruselské regulace a dotování něčeho, co není životaschopné Toto je typická ukázka toho, jak se EK snaží ‚zachránit‚ od problémů, které si sama vytvořila,“ uvedl na sociální X Knotek.