Po Táboře už jední osm plně elektrických autobusů, které doplňuje dalších šest vozů na linkách mezi Jihočeským a Středočeským krajem. Společnost Comett Plus tak zajišťuje v pilotním projektu linkovou dopravu elektrickými vozidly jako první v České republice. Za rok by elektrická vozidla měla urazit dohromady téměř milion kilometrů a převést více než 1,7 milionu cestujících. Klíčovou infrastrukturu pro dobíjení elektrobusů zajistila společnost E.ON Energie.
Táborský dopravce Comett Plus sází na nízkoemisní hromadnou dopravu dlouhodobě. Už v roce 2006 zařadil do své flotily první autobusy na CNG, kterými zajišťoval městskou hromadnou dopravu pro takřka padesátitisícovou aglomeraci měst Tábora, Sezimova Ústí a Plané nad Lužnicí.
„Od roku 2019 je provoz MHD na Táborsku zajišťován ze sta procent na pohon CNG. V letech 2020 až 2022 všech 34 autobusů pro provoz MHD doplňovalo až 23 autobusů CNG v linkové autobusové dopravě, což bylo přibližně 40 procent celkového linkového provozu. V současné době provozujeme zhruba 40 autobusů na CNG a 3 tahače na LNG,“ vypočítává Aleš Melich, jednatel společnosti Comett Tábor.
Nově k nim přibylo 14 elektrických autobusů, které se už teď pohybují po táborských ulicích a okolí. Jedná se o šest autobusů Iveco Crossway LE pro linkovou dopravu a o osm vozů Solaris Urbino 12 electric pro MHD. K nim by v etošním roce měly přibýt ještě další dva elektrické autobusy a flotila vozů pro MHD tak bude z jedné třetiny plně elektrická. A podle možností pak plánují pořízení dalších pěti elektrických strojů.
Mohlo by vás zajímat
Elektrické autobusy byly v Táboře a na linkách Tábor – Mladá Vožice – Vlašim a Tábor – Mladá Vožice – Benešov do pilotního režimu nasazeny k 1. prosinci loňského roku. Dopravce s nimi ujede zhruba 42 000 kilometrů za měsíc a jen za první měsíc provozu s nimi přepravil 18 tisíc cestujících.

E.ON byl od začátku zásadním partnerem při plánování a počítání průběhu a kapacitních možnostech dobíjení na jednotlivých dobíjecích stanicích. „Elektrifikace městské hromadné dopravy je trend, kterému se nevyhneme. Na příkladu dobíjení pro společnost Comett Plus se jasně ukazuje, že neexistuje unifikované řešení a je důležité správně nastavit a navrhnout celý systém na míru každého zákazníka.,“ vysvětluje Jan Zápotočný, místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie.
Klíčové bylo vybrat správnou technologii, která bude odpovídat potřebám dopravní společnosti i technickým možnostem místa. Volba padla na řešení finského výrobce Kempower, které nabízí dynamické řízení výkonu, komplexní správu nabíjecích stanic, dálkové ovládání, automatické dobíjení vozidla podle plánu i integraci se systémy třetích stran jako je správa dopravy, správa depa nebo telematika.
„Pro Comett Plus jsme postavili dvě dobíjecí depa. Jedno z nich je přímo v areálu společnosti v Táboře a druhé pak pro potřeby linkové dopravy v Mladé Vožici. Především v Mladé Vožici jsme se museli popasovat s omezením ze strany distribuční sítě, ale i to se nám povedlo efektivně vyřešit ve prospěch klienta a to právě díky vyspělým možnostem plánování a řízení dodaného řešení,“ připomíná Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.