Česká republika v míře elektrizace železnice výrazně zaostává za průměrem Evropské unie. Zatímco v ČR je elektrizována přibližně třetina tratí, průměr EU činí 57 procent. Zároveň bychom se měli vyhnout slepým uličkám, jako jsou hybridní diesel-elektrická vozidla nebo vodíkový pohon. Takový je závěr odborné studie, kterou vypracovala Fakulta dopravní ČVUT ve spolupráci s Asociací podniků českého železničního průmyslu (ACRI).
Cílem Studie bylo posoudit stav přípravy elektrizace tratí dle „Koncepce rozvoje elektrické trakce v České republice“ z dílny ministerstva dopravy a najít optimální možnosti rychlého přechodu zejména dálkové železniční dopravy na bezemisní technologie pohonu. Cílem je zavedení bezemisní trakce tam, kde to za relativně nízkých nákladů do dopravní infrastruktury dává smysl.
Například mezi lety 2011 a 2020 bylo elektrizováno pouze 28 kilometrů tratí, což je podle ACRI zoufale málo. „Železniční doprava udělala za poslední období v České republice obrovský skok z hlediska inovací a kvality poskytovaných služeb. Ale právě elektrizace tratí je jednou z mála oblastí, kde česká železnice stále zaostává za evropským průměrem,“ uvedla Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků železničního průmyslu.
Elektrický pohon má oproti dieselovým motorům vyšší energetickou účinnost. Elektrické vlaky navíc vyžadují méně údržby a vykazují delší životnost. Díky vyššímu výkonu jsou schopny dosahovat vyšších rychlostí, a zkracovat tak jízdní doby a zvyšovat efektivitu celé dopravní sítě. Elektrické vlaky umožňují rekuperaci energie při brzdění a jízdě v klesání, což dále pozitivně ovlivňuje energetická náročnost provozu.
Mohlo by vás zajímat
Základním řešením urychlení elektrizace je takzvaná prostá elektrizace. Ta zahrnuje zavedení elektrických trakčních zařízení bez rozsáhlé modernizace celé infrastruktury u tratí. Tím lze rychle rozšířit využití elektrické trakce i na úsecích, kde by komplexní stavební zásahy nebyly časově nebo finančně efektivní. Do provedení prosté elektrizace doporučí experti ACRI a ČVUT nasazení akutrolejových vozidel (BEMU), které na neelektrizovaných tratích pohání baterie.
S takovým postupem souhlasí Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia). „Jako dopravci souhlasíme s tím, že prostá elektrizace tratí je nejvhodnějším řešením, jak se co nejdříve a v souladu s Dopravní politikou státu a Strategií udržitelné mobility přiblížit k ideálu efektivní železniční dopravy. Zahraniční zkušenosti potvrzují, že lze tímto způsobem tratě elektrizovat prakticky za provozu a velmi rychle,“ uvedl Moravec.
S vodíkem opatrně
Studie dále uvádí, že využití vodíkových vlaků je v českých podmínkách problematické kvůli ekonomické neefektivitě výroby vodíku a nedostatku potřebné infrastruktury. Vodíkové jednotky dosahují nižší účinnosti pohonu vztažené k elektrické energii použité k výrobě vodíku (30 procent) ve srovnání s bateriovými vozidly (až 70 procent), což činí bateriový pohon jednoznačně výhodnější alternativou.
Bateriové vlaky Českých drah fungují v Moravskoslezském kraji od loňského prosince a jejich provoz si státní dopravce pochvaluje. Denně najedou na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic téměř dva tisíce kilometrů. „Čtyři jednotky RegioPanter, které kombinují elektrický a bateriový pohon, jsou stále ve zkušebním provozu, ale už první měsíc jejich fungování ukázal, že pořízení nových vlaků byl krok správným směrem,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Ohlasy od cestujících i Moravskoslezského kraje, který si regionální železniční dopravu objednává, jsou podle Krapince velmi pozitivní. České dráhy je proto chtějí nasadit i v dalších krajích. V příštích letech by tak mohlo jezdit až 120 bateriových vlaků.