Návrh novely zákona o silniční dopravě, který má vnést do českého právního řádu kromě vzniku Inspekce silniční dopravy i pravidla pro vozidla s autonomním systémem, řeší poptávkovou dopravu a zavádí spodní hranici pokut pro stanice technické kontroly a stanice kontroly emisí, opět vzbudil při projednávání ve sněmovním hospodářském výboru ve čtvrtek emoce. Rozvířila je zejména autonomní mobilita.
Stejně jako při nedávném druhém čtení návrhu zákona v Poslanecké sněmovně pozměňovací návrh k autonomním systémům kritizovala poslankyně Zuzana Ožanová (ANO). Ohradila se například, že doba deseti vteřin, kdy by měl v případě problémů převzít řidič řízení od autonomního systému, je příliš krátká.
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se v podstatě návrhem rozšiřují již existující principy odpovědnosti za škodu a odpovědnost za přestupky tak, aby bylo jasné, kdy je odpovědný řidič a kdy je odpovědná technologie. Čas deseti vteřin na reakci byl podle ministra prodebatován. „Všechny systémy se řídí principem předběžné opatrnosti,“ uvedl.
Kupka okomentoval také pozměňovací návrh Vojtěcha Munzara (ODS), který by měl umožnit řidičům pořizovat společný záznam o nehodě přes webovou aplikaci České kanceláře pojistitelů. Návrh zároveň zvyšuje hranici odhadované škody, od kdy je nutné přivolat policii k havárii, ze 100 tisíc na 200 tisíc korun.
Mohlo by vás zajímat
„Postupujeme tak, abychom umožnili vznik i dalším nástrojům a abychom formulář dokázali převést do elektronické podoby a dokázali jsme v tomto směru vypořádání nehody zvládnout mnohem rychleji,“ uvedl Kupka. Zvýšení hranice je podle něj únosné a nepředstavuje žádné riziko.
Před poslanci k návrhu vystoupil i ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Návrh na zvýšení hranice odpovědnosti podle něj vzešel z diskuze ministerstva dopravy, pojišťoven, ministerstva vnitra a Policie České republiky. „Dochází k tomu, že celkový počet dopravních nehod spíše klesá, ale počet výjezdů dopravní policie nikoliv. Což je dáno tím, že dnes je hodnoty výše škody 100 tisíc korun opravdu dosaženo velmi snadnou banální dopravní nehodou, protože systémy vozidel a jejich oprava, už jsou významně dražší,“ upozornil.
Ministerstvo dopravy se podle ministra Kupky naopak neztotožnilo například se zrušením povinnosti dětských autosedaček v poptávkové dopravě, které navrhoval poslanec Martin Exner (STAN). Sněmovní hospodářský výbor se pak negativně vyslovil například i k pozměňovacímu návrhu Radka Kotena (SPD) na zavedení povinnosti pravidelných technických kontrol pro vozidla registrovaná na Ukrajině.
Sjednocení praxe
Výbor řešil také stanovení dolních hranic sazeb pokut za přestupky spáchané provozovateli stanic technické kontroly (STK), stanic měření emisí (SME) a kontrolními techniky a vyloučení možnosti zprostit se odpovědnosti za přestupek. Podle Kupky se snaží ministerstvo vypořádat se špatnou reputací STK i SME. Provádí se mimo jiné kontroly poctivosti.
„Tohle je další krok. Reagujeme zároveň na to, že současná rozhodovací praxe napříč Českou republikou je extrémně odlišná, kdy za některé přestupky některé kraje ukládají zcela minimální pokuty nebo žádné a v jiných krajích naopak využívají téměř plnou škálu až k tomu nejvyššímu limitu,“ zmínil ministr. Na horní limit pokut se podle něj nesahá.
![](https://ekonomickydenik.cz/app/uploads/2021/11/myto.jpg)
Při projednávání novely o silniční dopravě, která zavádí také Inspekci silniční dopravy, se řešila i možnost rozšíření mýtného systému na silnice II. a III. tříd. Podle Kupky je potřeba možnost zpoplatnění do zákona vložit, aby bylo možné soutěžit budoucí mýtný systém.
Pokud by taková úprava v zákoně nebyla, zpoplatnění silnic nižších tříd by podle něj nebylo možné dalších deset let. „Vyslyšeli jsme dlouhodobý silný hlas krajů, které tu možnost chtěly ukotvit,“ zmínil. O zavedení mýta podle něj nebude rozhodovat tato vláda, ale ani ta další, bude to ta, která přijde po ní.
Sněmovní hospodářský výbor řešil také zpřísnění podmínek pro získání průkazu řidiče taxislužby. Pozměňovací návrh vzešel od poslanců Renáty Zajíčkové (ODS), Patrika Nachera (ANO), Michala Zuny (TOP 09) a Jakuba Michálka (Piráti). Řidiči by museli mít řidičský průkaz vydaný v České republice a oprávnění by bylo udělováno pouze na dobu případného povoleného pobytu.
Důvodem je to, že v Praze stoupá spolu s rozmachem alternativních taxislužeb Uber a Bolt počet řidičů z třetích zemí, kteří nemají podle kritiků potřebné dovednosti i znalosti dopravních předpisů. Z výboru vyšel návrh bez pozitivního i negativního stanoviska.