Deutsche Bahn otevírá ve spolupráci s Fraunhoferovým institutem výzkumné centrum vodíkových motorů v Brémách. Jeho cílem je přeměnit dieselové lokomotivy na vodíkový pohon. Město Brémy a Deutsche Bahn podepsaly dohodu se státní podporou ve výši několika set tisíc eur o přeměně údržbářského zařízení Hemelingen na uzel pro udržitelnou železniční technologii.

Výzkumné centrum v Brémách se má stát „majákem pro přestavbu motorů s nízkými emisemi CO2″, uvádí se ve společném prohlášení města a železnice. Na místě má být vybudováno samostatné testovací centrum. Deutsche Bahn na tomto výzkumu spolupracuje s Fraunhoferovým institutem pro výrobní technologie a pokročilé materiály (Fraunhofer Institut für Fertigungstechnik und Angewandte Materialforschung).

Do podzimu má být v údržbářském závodě v Hemelingenu vybudováno testovací centrum. Město a Deutsche Bahn za tímto účelem podepsaly dohodu.

Budoucnost železničních opraven v Brémách-Hemelingenu se řeší léta. Byly zde ohroženy stovky pracovních míst. A nyní je řešení na stole. „Cílem je přestavět motory starých dieselových lokomotiv na vodíkový pohon, aby mohly být používány déle,“ říká členka představenstva DB Daniela Markottenová.

Mohlo by vás zajímat

V posledních letech došlo k několika podobným prohlášením o záměru, ale nyní mají následovat konkrétní kroky, zdůraznil starosta Brém Andreas Bovenschulte (SPD). Spolková země Brémy podpořila výzkumné centrum několika sty tisíci eury. Zatím není jasné, kdy přesně první přestavby vznětových motorů začnou.

S rostoucím počtem vlaků, které již jezdí na elektřinu či jiné alternativní pohony, zkoumá nejnovější projekt Deutsche Bahn řešení pro modernizaci s cílem prodloužit životnost stávajících železničních flotil. Cílem společnosti je snížit emise CO₂ při zachování provozní efektivity. Plán rozvoje závodu bude zahrnovat integraci vodíkového paliva, 3D tisk pro udržitelnou výrobu a rozvoj pracovních sil.

„Díky této iniciativě nemusíme předčasně odsouvat funkční vlaky a lokomotivy na vedlejší kolej,“ dodala Markottenová.

Deutsche Bahn a město Brémy spolupracují od roku 2018 a zaměřují se na projekty udržitelné železniční infrastruktury, včetně nové překládkové haly a renovace myčky motorů.

Zatímco předchozí plány na změnu využití zařízení pro údržbu v Hemelingenu zůstávaly v raných diskusích, nové vodíkové testovací centrum představuje první konkrétní krok k inovacím v oblasti nízkouhlíkové železnice v Brémách.

Výstavba výzkumného centra vodíkových motorů má začít ještě letos, přičemž dokončena by měla být na podzim. První přestavby vodíkových motorů se očekávají po počátečních výzkumných zkouškách.