Skupina ČEZ se chce zaměřit hlavně na ultrarychlé stojany o výkonech 150 až 300 kilowattů. První z letošních 40 ultrafastů spustil u pražského Obchodního centra Letňany ministr dopravy Martin Kupka. Stanice umí za 10 minut dodat autu energii pro dalších více než 200 kilometrů jízdy. Stále také roste počet hubů, tedy míst pro dobití 6 a více aut najednou.
Skupina ČEZ dnes za účasti ministra dopravy Martina Kupky spustila v areálu OC Letňany u dálnice D8 už pětistý stojan největší české sítě veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Síť ČEZ teď může najednou dodávat bezemisní energii až tisícovce elektromobilů.
Pětistou dobíječkou je ultrarychlý stojan s výkonem 150 kW, kde e-auta doplní energii například na cestu z Prahy do Drážďan v řádu minut.
Podobně rychlých stojanů letos přidá ČEZ podle svých slov další desítky. Současně rozšiřuje síť míst, kde je možné dobíjet více elektroaut najednou. To vše výrazně zkracuje dobu dobíjení i čekání na něj, a šetří tak čas řidičů.
„V příštích letech nás čeká velká proměna celého automobilového průmyslu. Vláda si je vědoma klíčové role tohoto odvětví pro českou ekonomiku a chce přispět k tomu, aby jeho transformace proběhla co nejlépe. Vedle klíčové stavby české gigafactory se také prostřednictvím správy dotačních programů podílíme na rozšiřování počtu a zvýšení kvality dobíjecích stanic. Roste význam lokalit jako této v Letňanech, které jsou velmi rychlé a naráz obslouží více vozů najednou. Ministerstvo dopravy dosud podpořilo výstavbu více než dvou tisíc dobíjecích bodů a v příštích letech znásobíme investice do nabíjecí infrastruktury u dálnic a ve městech až na úroveň 6 miliard korun,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
„Elektromobilita dnes postupně srovnává krok s rychlostí tankováním klasických aut, což je dobrou zprávou pro zákazníky. Ultrarychlé stanice zvládnou během krátké pauzy na občerstvení dodat bezemisní energii pro více než 200 kilometrů jízdy. Stojany o vysokých výkonech proto teď doplňujeme naše nejfrekventovanější lokality a přispíváme k posilování už tak velmi robustní české dobíjecí sítě. Podíl rychlých a ultrarychlých stanic se u nás pohybuje na úrovni 60 procent, zatímco evropský průměr je okolo deseti procent,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.
Robustnost české sítě potvrzuje i to, že na sto elektromobilů připadá v Česku 22 dobíjecích stanic, zatímco v Evropské unii 15.
„Naše obchodní centrum těží z výborné spádové polohy na severovýchodním okraji Prahy u dálnice D8. Díky tomu už dnes mnoho našich zákazníků přijíždí elektromobilem a dosavadní trojice dobíjecích stanic byla v posledních dvou letech hodně vytížená. Protože chceme být připraveni na několikanásobné počty elektromobilů na českých silnicích, rozšiřujeme nyní ve spolupráci s ČEZ naši nabídku o dalších devět stojanů včetně jednoho ultrarychlého. Věříme, že díky tomu přilákáme další nové zákazníky, kteří u nás během nákupů doplní nejen svou energii, ale také energii do svých elektromobilů,“ uvedl Pavel Klimeš, manažer CBRE, společnosti provozující OC Letňany.
U první dobíjecí stanice ČEZ spuštěné v roce 2011 trvalo e-autu doplnění potřebné energie několik hodin, ta pětistá u Obchodního centra v Letňanech to zvládne za 10 minut.
Zatímco první stovka stojanů vznikala přes 6 let, druhá už necelé dva roky, třetí a čtvrtá přibyla vždy zhruba po roce, a té poslední stačilo jen něco málo přes sedm měsíců. Lepší důkazy o stále zrychlujícím boomu elektromobility v České republice by se asi hledaly jen těžko.
Jak rostly stojany ČEZ v České republice
Pořadí | Lokalita | Datum zprovoznění | Výkon stanice |
1. | Duhová, Praha | 30.11.2011 | 2×11 kW |
100. | Kaufland Hodonín | 26.6.2018 | 22+50 kW |
200. | OC Královo Pole Brno | 20.4.2020 | 22+50 kW |
300. | Kaufland Nymburk | 3.5.2021 | 22+50 kW |
400. | POP Airport Tuchoměřice | 9.6.2022 | 22+50 kW |
500. | OC Letňany Praha | 31.1.2023 | 150 kW |
Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1 000 e-aut. Celkový instalovaný výkon všech stojanů přesáhla koncem roku 35 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující elektřinou domácnosti 80tisícového města.
ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména rozvojem vysokovýkonných hubů. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80 procent sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste právě podíl ultrarychlých stanic.
(nik)