INZERCE

Požadavky na pokrytí 4G na dálnicích a železničních koridorech byly splněny, problémy se spojením ale přetrvávají. Foto: Pixabay

4G na dálnicích a železničních koridorech: Pokrytí splněno, problémy uvnitř vlaků přetrvávají

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ověřil plnění závazků z aukce 4G. Konkrétně se zaměřil na plnění rozvojových kritérií týkajících se pokrytí dálnic, rychlostních komunikací a železničních koridorů, k jejichž splnění se v roce 2014 zavázali operátoři, úspěšní ve výběrovém řízení na volné kmitočty pro sítě LTE v pásmech 800 MHz, 1800 MHz a 2600 MHz.  Podle úřadu operátoři své závazky splnili. Problém se signálem však stále přetrvává uvnitř železničních vozů. Většina z nich totiž není vybavena takzvanými opakovači, které pomáhají signál ve vlaku šířit.

Kritéria aukce kmitočtů pro sítě LTE stanovil operátorům závazek pokrýt 100 procent délky koridorů do jara roku 2021. 100procentním pokrytím tranzitních koridorů se rozumí dostupnost služby ve více než 80 procentech všech měřených úseků. Měření prokázalo, že všichni operátoři podmínku splňují. Stav pokrytí na železničních koridorech všech tří českých mobilních operátorů je velmi dobrý – nejlepších výsledků při venkovním měření dosáhl T-Mobile s 94,23 procenty. U O2 úřad naměřil 93,71 procenta a u operátora Vodafone 97,94 procenta.

Signál ve vlacích? Stále to není ono

Při měření na železničních koridorech spolupracuje ČTÚ se Správou železnic. Ta má k dispozici speciální vůz, do kterého umožnili úřadu přidat speciální měřící přístroje.

Výsledky měření pokrytí tranzitních železničních koridorů signálem všech mobilních sítí. Zdroj: ČTÚ

Z naměřených výsledků pokrytí je zřejmé, že všichni tři síťoví mobilní operátoři v době měření splňovali podmínky rozvojových kritérií pro pokrytí železničních koridorů. Podařilo se jim tedy dosáhnout 80procentní úrovně pokrytí. Problém přetrvává se signálem uvnitř železničních vozů. Nejvhodnějším řešením, které ČTÚ dlouhodobě prosazuje, by byla jednoznačně instalace takzvaných opakovačů v železničních vozech.

Jak již dříve uvedla předsedkyně ČTÚ Hana Továrková, se špatným pokrytím železnice by mohl pomoci třeba i Národní plán obnovy: „Signál se do vlaků špatně z venku dostává, protože vagón je v podstatě Faradayova klec. Čím bezpečnější vlaky dnes máme, tím hůř jde signál dovnitř. S normativním úřadem spolupracujeme na tom, aby do budoucna na železnici nemohly nové vlaky bez opakovačů. Vybavení starších vozů ale budeme muset zřejmě zadotovat. Ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a ministerstvem dopravy jednáme o dotačním programu v plánu obnovy, který by zafinancoval pořízení opakovačů do vlaků. To by významně pomohlo dostupnosti mobilního signálu všem cestujícím uvnitř vlaků.“

Silnice víceméně bez problémů

U pokrytí dálnic a rychlostních komunikací byly rovněž splněny podmínky rozvojových kritérií, bylo dosaženo úrovně pokrytí více než 90 procent u všech komunikací.

„Jsme si vědomi toho, že naprostá většina operátorů splnila závazky minimálním možným způsobem a že vzhledem k překotnému vývoji telekomunikačního trhu už dnes dřívější kritéria mohou být vnímána jako nedostatečná. V aukci 5G byla kritéria nastavena přísněji“, uvedla Hana Továrková. 

Tomáš Rovný