INZERCE

Zatímco tradiční parkovací místa v Praze-Střížkově mizejí, v křižovatce ulic Litoměřická a Na Pokraji šest přibylo. Foto: David Tramba

Aprílový žert Prahy 9. Před domem už nezaparkujete, v křižovatce ano

Praha 9 rozšiřuje od zítřka zóny placeného stání o Prosek a Střížkov, zpoplatněné parkování nově bude také v Letňanech. Zvolené datum 1. dubna dobře ilustruje aprílový chaos, který zavádění modrých zón doprovází. Vedle startu nových pravidel v době vrcholící epidemie koronaviru místní obyvatelé nevěřícně kroutí hlavou nad nelogickým umístěním povolených parkovacích stání.

Parkování je problém skoro v celé Praze. S trochou kreativity a zažitých pravidel se zatím obyvatelům Střížkova dařilo svá auta umístit v okolí bydliště. Jenže s tím je konec. Najatá firma nakreslila modré čáry tak, že v některých ulicích přijdou lidé až o čtvrtinu tradičních parkovacích míst. Naopak se objevila místa nová, ale tam, kde dosud nikoho ani nenapadlo svého plechového společníka umístit – třeba na okraji poměrně rušné křižovatky ulic Litoměřická a Na Pokraji (viz foto výše).

Radnice Prahy 9 zavedla placené zóny i mimo panelová sídliště, třeba u rodinných domků na Střížkově, Na Vyhlídce či v oblasti Krocínky. Jedná se o lokality, kde vzhledem ke vzdálenosti od metra a horší dopravní dostupnosti nevznikal problém s parkováním mimopražských řidičů. Tamní obyvatelé mají pocit, že o parkovacích zónách rozhodla radnice metodou o nás bez nás. „Při jednání spolku Krocan s radnicí přitom vždy bylo zdůrazňováno, a byli jsme o tom opakovaně ujišťováni, že Krocínka je specifická a žádné zóny zde nebudou,“ postěžovali si obyvatelé Krocínky na svém komunitním webu.

Podle vyjádření tajemníka Radnice Prahy 9 Leoše Tomana jsou stížnosti lidí na úbytek parkovacích míst marné. „Zóny parkovacích stání (ZPS) navržené projektantem reflektují legální parkovací místa. Nelze mluvit o úbytku míst, jelikož tato zmiňovaná místa nebyla dle legislativy legální parkovací plochou,“ uvedl Toman a dodal: „Nelze některou část vynechat z regulace, neboť by se do těchto míst stáhla část vozidel, která by to zneužila. Vlastník pozemku, Magistrát hlavního města Prahy, s tímto nebude souhlasit.“

Později se k věci vyjádřil také radní Prahy 9 pro dopravu Tomáš Holeček. „V průběhu tří měsíců, kdy jsme spuštění ZPS odložili, jsme parkovací systém přehodnotili a zvýšili jsme na Proseku, Střížkově a Krocínce počet parkovacích míst o 531. Zvýšení počtu parkovacích míst jsme docílili změnou parkovacího režimu, vytvořením nových parkovacích míst a zlegalizováním parkovacích míst tam, kde dosud řidiči parkovali v rozporu se zákonem o pozemních komunikacích. V současné době ještě řešíme žluté vodorovné dopravní značení, které je podle našeho názoru v některých místech zbytečné,“ uvedl radní Holeček.

Přehled zón placeného stání na území hlavního města Prahy. Zdroj: web parkujvklidu.cz

Opravdu se zdá, že aspoň v některých případech radnice své pochybení uznala. Původně narýsovaná parkovací stání v křižovatce ulic Chrastavská a Hejnická byla začerněna, ulice Trojmezní na Střížkově zůstala zcela bez modrých čar.

Podivné bylo už loňské rozhodnutí o rozšíření modrých zón v severovýchodní části hlavního města. Jak v srpnu upozornil web Novinky.cz, Praha 9 odůvodnila zavedení zón placeného stání na Proseku a Střížkově tím, že je sousední Praha 18 zavádí v Letňanech. Tamní radnice naopak uvedla, že zóny v Letňanech zavádí jen proto, že Praha 9 chystá placené parkování na Proseku a Střížkově.

David Tramba