INZERCE

3 české startupy, které se vyplatí sledovat

Na českém trhu najdeme mnoho startupových společností, které mají potenciál na to být velmi úspěšné. Pojďme se podívat na 3 české startupy, které mají šanci získat celosvětový ohlas.

1. Skypicker

V současnosti se bezpochyby jedná o nejúspěšnější českou startupovou společnost, a to jak podle obrovského růstu, tak i finančních výsledků. Založena byla Oliverem Dlouhým za finančního příspěvků internetového podnikatele a politického kandidáta Jiřího Hlavenky. Skypicker se zabývá vyhledáváním a rezervováním letů s tím, že je zaměřená především na nízkonákladové letecké společnosti ve světě.

Společnost umožňuje lidem najít nevhodnější a nejlevnější kombinaci letů k tomu, aby se dostali k cílové destinaci. Skypicker nejdříve expandoval do nejrůznějších srovnávačů letů, nyní se snaží prostřednictvím marketingové kampaně podpořit prodeje na svých stránkách a obejít tak prostředníky.

Společnosti v roce 2015 vzrostl obrat ze 140 milionů na 2 miliardy korun, počet zaměstnanců se zvýšil desetinásobně na 300 lidí. V tomto roce je plánován obrat ve výši deseti miliard, pracovat pro společnost bude 1000 až 1500 zaměstnanců. A zdá se, že Skypickeru nestačí být jen vyhledávačem levných letenek, ale v oboru letecké přepravy může expandovat také do dalších segmentů.

Společnost například uvažuje o tom, že by si pronajala letadla (a poté možná zakoupila) s tím, že by obsadila destinace, které jsou podle dat společnosti rentabilní. Skypicker tak může těžit ze svého obrovského know-how a dat, které může využít k tomu, že obsadí nejrentabilnější letecké destinace. Hodnota společnosti se špatně odhaduje, ale během několika let může vzhledem k potenciálu růstu dosáhnout i několika miliard dolarů.

2. CDN77.com

CDN77 je startupem založeným internetovým podnikatelem Zdeňkem Cendrou, který provozuje vlastní CDN síť a zabývá se doručováním obsahu pro weby ze seznamu Alexa Top 10 000. Cendra se snaží konkurovat těm největším hráčům – především společnosti Akamai či Amazonu a podle serveru Mashable patří mezi TOP10 doručovatelů obsahů (CDNs worldwide).

Kde je přidaná hodnota společnosti oproti jiným velkým hráčům na trhu? „Máme 3 klíčové výhody oproti konkurenci. Technickou inovaci, flexibilitu směrem k zákazníkovi a nadstandartní zákaznickou péči. Všechny tyto vlastnosti dominantním hráčům na trhu chybí. Dílem kvůli jejich velikosti – v obří firmě plné několikastupňových rozhodovacích procesů zákonitě dojde ke zpomalení inovace – dílem proto, že tyto firmy měly na trhu léta dominantní postavení, zákazníci jejich službu potřebovali a firmy tak nebyly motivované o zákazníka nějak zvlášť pečovat,“ uvedla marketingová manažerka společnosti Veronika Miňovská.

Společnost se snaží také v technologických inovacích: „Snažíme se našim zákazníkům dodávat nejnovější technologie, které jsou k dispozici. Takto jsme jako první na světě spustili podporu protokolu HTTP/2, Let`s Encrypt technologie, která umožňuje převedení webu z HTTP na HTTPS (tedy na variantu zabezpečenou pomocí SSL) zdarma a automatizovaně a aktuálně jsme v testovací fázi SuperTCP, což je nová úprava protokolu pro přenos dat mezi servery, která může přinést výrazné zrychlení přenosu obzvláště objemných dat,“ dodala Miňovská.

Společnost také o sobě tvrdí, že je flexibilní a prozákaznická, neboť nabízí nonstop live chat podporu. „Podporu dělají skutečně technici, kteří problém klienta umí řešit, ne outsourcovaná firma z Indie, která odpoví ,Podíváme se na to a do 48 hodin se vám ozveme zpět‘. Když přijde zákazník se specifickým požadavkem, většinou mu chceme a umíme vyhovět – proto si nás vybral například web spravující fotografie a videa z Hubbleova teleskopu, uvedla také Miňovská, která vzápětí uvádí příklad: Máte-li technický dotaz k fungování CDN provozované Amazonem, musíte si nejdříve zřídít účet a vložit kreditní kartu, než vůbec můžete odeslat webový formulář a počkat si 24 – 48 hodin na odpověď. My jsme přesvědčení, že tenhle přístup k zákazníkům patří do minulého století a snažíme se to změnit,“ zakončuje Miňovská.

3. Warhorse studios

V Česku vznikla řada vynikajících počítačových her, některé z nich (například Mafia) se staly legendárními. Počin společnosti Warhorse studios, ve které má majoritní vlastnictví finančník Zdeněk Bakala, se může stát nejen další úspěšnou hrou, ale také samotná počítačová hra může zničit některá stereotypy (rozšířené názory), která vládnou v herním průmyslu.

Studio bylo založeno programátorem Danielem Vávrou a nyní pracuje na počítačové hře s názvem Kingdom Come: Deliverance, ve které zavítáme do období husitských válek v českých zemích. Cílem Vávry je věrně napodobit tehdejší prostředí a atmosféru, studio proto intenzivně spolupracuje s historiky. Vávra nám chce také zároveň dokázat, že hra může být nejen zábavná, ale i úspěšná bez toho, aniž by obsahovala kouzla, draky či nejrůznější vymyšlené rasy a monstra. Zničení tohoto paradigmatu rozhodně nebylo jednoduché a jednu chvíli se dokonce zdálo, že investoři nebudou chtít hru financovat, protože pochybovali o její finanční návratnosti.

Vávra však zahájil drtivý protiútok, který z investorů smetl pochybnosti: Hru poslal do platformy Kickstarter, kde po pokračování vývoje chtěl získat alespoň 300 000 liber, což představovalo přibližně 10 % celkových nákladů na vývoj hry. Zájem budoucích hráčů, kteří si předplatili hru, byl enormní a během 36 hodin již byla požadována částka překonána a na konci kampaně si společnost odnesla 1,1 milionů liber. Ukázalo se, že hráči doslova dychtí po hře, která se snaží zachytit minulost a může zároveň také představovat  i velmi vhodný prostředek ke vzdělávání v oblasti nejen české historie.

Arsen Lazarevič