Evropská komise rozšířila seznam leteckých dopravců, kteří nesmějí létat do zemí Evropské unie. Nově na něm figurují všichni přepravci certifikovaní v Tanzanii a Surinamu, důvodem jsou vážné a systémové nedostatky v jejich leteckém dohledu. Přestože se změny přímo nedotýkají České republiky, pro některé české cestující mohou znamenat zrušené nebo přesměrované lety.
Země, které jsou na aktualizovaný seznam zařazené, nejsou podle evropských expertů schopné v oblasti civilního letectví zajistit pro letecké dopravce dodržování mezinárodních bezpečnostních norem.
Nedodržování bezpečnostních norem
„V případě Surinamu a Tanzanie se zjištěné bezpečnostní nedostatky týkají jak provozní, tak regulační oblasti. Patří mezi ně nedostatek kvalifikovaného personálu, neefektivní procesy dohledu nad letovým provozem a letovou způsobilostí a nedodržování mezinárodních bezpečnostních norem ze strany orgánů civilního letectví obou zemí a certifikovaných leteckých dopravců,“ informovala Evropská komise.

„Naléhavě žádáme obě země, aby tyto problémy neprodleně řešily. Komise je připravena podpořit jejich úsilí o plný soulad s mezinárodními bezpečnostními normami,“ uvedl k tomu euroomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas.
Po aktualizaci z 3. června má zákaz létat nad vzdušným prostorem EU celkem 169 leteckých společností. „Bezpečnostní riziko se hodnotí podle schopnosti dané země zajistit efektivní dohled nad svými leteckými dopravci. Evropská komise a Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) vychází zejména z auditů Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), vlastních inspekcí a informací od národních úřadů,“ sdělil Ekonomickému deníku projektový koordinátor a analytik Institutu Europeum Filip Křenek.
Systémové nedostatky
Zkoumá se podle něj například to, jak funguje certifikace a dozor nad údržbou letadel, školení posádek, řízení bezpečnostních incidentů, a zda má národní letecký úřad dostatečné kapacity, a to lidské i institucionální. A v případě Tanzanie a Surinamu došlo podle Křenka k odhalení i systémových nedostatků v dohledu, nešlo pouze o jednotlivé chyby dopravců.
Evropská komise informovala, že aktualizace seznamu vyšla z jednomyslného názoru expertů na bezpečnost letectví z členských států, kteří se sešli v Bruselu od 13. do 15. května 2025 pod záštitou Výboru EU pro bezpečnost letectví.
Mohlo by vás zajímat
Aktualizuje se dvakrát ročně
Křenek upřesnil, že se počty „zakázaných“ leteckých společností mírně proměňují s každou aktualizací seznamu, ke které dochází zpravidla dvakrát ročně. Aktuálně má podle něj ze 169 dopravců 142 zákaz kvůli nedostatečnému dohledu v domovské zemi, 27 pak individuálně kvůli konkrétním rizikům, jde například o porušení předpisů nebo vážných incidentů.
„To je mírný nárůst oproti dřívějším aktualizacím, například v roce 2023 až 2024 jich bylo okolo 130, ale v roce 2015 dokonce 232, to číslo zvyšují především plošné zákazy pro celé země, jako je tomu i v tomto případě,“ přiblížil Filip Křenek.
Česka se zákazy dotknou nepřímo
Zákaz podle experta znamená, že daná letecká společnost nesmí vůbec vstoupit do vzdušného prostoru EU. Dopravci tak nemohou provozovat lety do evropských zemí ani z nich, a to včetně přeletů bez mezipřistání. „Existuje však výjimka, dopravci mohou provozovat lety do EU prostřednictvím takzvaného wet-leasu, pronájmu letadel i s posádkou od jiného, schváleného dopravce. Takto například plánuje Surinam Airways nadále obsluhovat linku Paramaribo–Amsterdam,“ poznamenal Křenek.
Vzhledem k tomu, že žádný z dopravců nelétá do České republiky, dotknou se zákazy tuzemských cestovatelů nebo firem v případě nákladní přepravy spíše nepřímo. „Pokud však mají čeští cestující zakoupené letenky odjinud od některé z těchto leteckých společností, tak jejich let bude muset být přeplánován nebo refundován. To se může týkat například letů do Francouzské Guyany, která je součástí Francie a tím i EU, ale leží v jižní Americe a sousedí se Surinamem,“ uzavřel Křenek.