INZERCE

První dálniční PPP projekt v České republice, dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, je téměř hotový. Zdroj: Via Salis

Zbývají jen procenta. PPP projekt dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem je téměř hotový

První dálniční PPP projekt v České republice, dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, je téměř hotový. Podle koncesionáře stavby, sdružení Via Salis, je připravený z 97,5 procenta. Kompleně dokončená by měla být dálnice v prosinci. Hotové už jsou podle sdružení například všechny mostní konstrukce, kterých je na novém úseku více než 40. Podobné je to i s povrchem vozovek. Stavební práce na dostavbě D4 byly zahájeny v roce 2021.

Podle sdružení aktuálně zbývá pouze v některých úsecích položit finální obrusnou vrstvu asfaltu. Poslední práce finišují i u instalace svodidel. Z velké části je hotovo také na dvou protilehlých odpočívkách u Krsic. Pracuje se také na závěrečných úpravách terénu nebo se rekultivují všechny pozemky v záborech.

„Stavba dálnice D4 Via Salis finišuje a současná dopravní omezení na trase už patří k těm skutečně posledním. V prosinci bude D4 zprovozněna v plném rozsahu,“ poznamenala mluvčí Via Salis Daniela Pedret. Podle informací Via Salis je v českých podmínkách ojedinělé, že se stavěl úsek dlouhý 32 kilometrů najednou. Stejně tak současně vznikaly všechny mostní konstrukce. Cena projektu byla stanovena na 17,8 miliardy korun.

Za sdružením stojí francouzské firmy Vinci Highways a Meridiam. Na starosti mají projektování, financování a stavbu 32 kilometrů dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Po dokončení bude dalších 25 let bude konsorcium dálnici také provozovat. Stavební práce provádí DIVia stavební, která patří do skupiny Vinci Construction, provoz a údržba na existujících více než 16 kilometrech je od 1. června 2021 v rukou společnosti Via Salis Operations, vlastněné ze sta procent Vinci Highways.

Via Salis Operations aktuálně buduje tým, který bude čítat zhruba 50 lidí. K hlavním činnostem patří nepřetržitý dohled nad provozem a rychlá reakce na mimořádné události, letní a zimní údržba či pravidelná kontrola a péče o celou infrastrukturu.

Informace z dálnice D4 se mají sbíhat podle Via Salis ve Středisku správy a údržby koncesionáře. Jde o nejen o data z čidel a senzorů rozmístěných po celé trase D4, ale i například záběry z kamer, meteorologická data, hodnoty z úsekového měření či vysokorychlostních vah. „Monitoring dálnice zajistí desetičlenný tým operátorů, kteří budou na D4 dohlížet v režimu 24/7, “ informovalo sdružení Via Salis.

Dopravní omezení pokračují

Na řidiče do doby dokončení čekají ale dopravní omezení. V některých zbývajících částech D4 jsou plánovány změny v podobě krátkodobých uzavírek nájezdů, sjezdů nebo jízdních pruhů. Protože dopravní opatření jsou velmi proměnlivá, prosí koncesionář Via Salis řidiče, aby pozorně sledovali provizorní dopravní značení.

Stavba dálnice D4. Ilustrační snímek. Foto: Tereza Čapková

V obou jízdních směrech a obou pruzích je od 16. září řidičům plně k dispozici téměř pětikilometrová trasa Skalka – Háje. Na tomto úseku, který byl původně zprovozněný v roce 2017, byla v rámci modernizace položena zcela nová svrchní asfaltová vrstva, dobudovány bezpečnostní zálivy i instalována technologie Dálničního informačního systému. Podobně v plném profilu pojede doprava podle informací Via Salis v brownfieldovém 3,5 kilometru dlouhém úseku Nová Hospoda – Krašovice, který byl modernizován stejným způsobem a byl původně zprovozněn v roce 2004.

V obou jízdních směrech má být od poloviny září otevřen také úsek číslo 2 Háje – Milín v délce 5,5 kilometru a část úseku v délce 2,5 kilometru od Milína po Těchařovickou křižovatku. Doprava bud vedena v jednom jízdním pruhu v každém směru.

V části úseku Lety – Čimelice od obce Nerestce po křižovatku v Letech bude doprava koncem září vedena v levém jízdním pásu v režimu jedna plus jedna. Významné změny v dopravním režimu čekají také úsek v lokalitě mimoúrovňové křižovatky Mirotice, která se zde kříží se silnicí II/121. Zde se dopravní opatření budou upravovat dokonce několikrát a bude se měnit najíždění na dálnici.

„Na stavbě se v celé její délce pracuje denně včetně víkendů a za jakéhokoliv počasí. V době nejvyššího nasazení letos na dálnici pracovalo najednou více než tisíc lidí a stovky strojů,“ uvedla tisková mluvčí skupiny Vinci Construction Iveta Štočková.

(teč)